Økonomi og næringsliv i Myanmar er preget av at dette er et av de fattigste landene i Sørøst-Asia, og lider under tiår med stagnasjon, vanstyre og isolasjon. Manglende infrastruktur og mangelen på utdannet arbeidskraft innen moderne teknologi er et hinder for Myanmars økonomi.
Med etablering av det Det statlige rådet for gjenopprettelse av lov og orden (SLORC) i 1988 ble det formelt slått vrak på den tidligere økonomiske politikken, «Burmaveien til sosialismen». Etter voldsomme demonstrasjoner i 1988, blant annet som følge av dyp økonomisk krise, ble politikken lagt om til en mer åpen politikk. Utenlandske investeringer ble ønsket velkommen. Det sosialistiske systemet, og dermed statsdirigeringen av hele økonomien, ble gradvis avskaffet. I likhet med i Kina ble det åpnet for kapitalistiske virkemidler.
Veksten i økonomien hemmes imidlertid av omfattende korrupsjon, manglende faglig kompetanse samt store militære utgifter. Militærvesenet er dypt involvert i forretningsdriften innenfor en rekke områder. Den demokratiske alliansen som vant valget i 1990, ba på utenlandske selskaper unnlate å investere i landet, inntil politiske og menneskelige rettigheter var forbedret. Omfattende sanksjoner ble innført og varte frem til 2012. Isolasjonen ble noe mindre fra 1992, med en viss grad av innenrikspolitisk liberalisering og økende utenlandske investeringer, særlig fra Kina. Landene i det sørøstasiatiske ASEAN-forbundet førte det de kalte et «konstruktivt engasjement», som brøt med Vestens boikottlinje. I juli 1997 ble Myanmar opptatt som ASEANs niende medlem. Myanmar trakk seg imidlertid fra formannsvervet etter internasjonalt press; USA truet med boikott av alle ASEAN-møter der Myanmar førte forsetet.
I oktober 2004 fikk Myanmar for første gang plass ved bordet da EU-landene og tretten asiatiske land møttes i samarbeidsorganet ASEM. EU varslet her nye sanksjoner, og etter Khin Nyunts fall ble disse satt i verk. Generelle økonomiske sanksjoner ble strammet til, sammen med forbud mot ytterligere investeringer. Den økonomiske isolasjonen førte til at Kina styrket sin innflytelse i landet.
USA og EU lettet sine handelssanksjoner i 2012, og med det frie valget i 2015 ble handelsforbindelsen mellom Myanmar og de fleste andre land normalisert. Det ble spådd store utenlandsinvesteringer, men forventningene var høyere enn de faktiske investeringene. Stagnasjon i fredsprosessen, nye kamphandlinger, og ikke minst de massive overgrepene mot rohingya-befolkningen i Rakhine-staten, la en demper på investeringene. Likevel viser tall fra Verdensbanken en vekst i bruttonasjonalprodukt på 6,75 prosent i 2018. I 2019 lå den på 2,88 prosent.
Nesten alle utenlandske investeringer er kommet innen utvinning av naturressurser (olje, gass, mineraler, tømmer og fiske) samt i hoteller. De største enkeltprosjektene kommer fra Storbritannia, USA (Texaco) og Frankrike (Total), men langt de fleste investeringene kommer fra andre asiatiske land som Sør-Korea, Singapore, Thailand, Malaysia og Kina. Etter at Myanmar ble tatt opp som fullt medlem i den regionale samarbeidsorganisasjonen ASEAN i 1997, er det økonomiske samarbeidet med nabolandene i Sørøst-Asia betydelig utvidet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.