Med et nytt grunnlovsforslag og et såkalt veikart til demokrati, hadde generalene forsøkt å sette i gang politiske reformer for å komme ut av isolasjonen og for å få økonomien på fote. Fremdriften var langsom og grunnlovsrevisjonen varte fra 1993 til 2008.
Den nye grunnloven ble vedtatt i en folkeavstemning i mai 2008. Folkeavstemningen, som ble avholdt midt under katastrofen etter syklonen Nargis, ble kraftig kritisert for omfattende valgjuks. Grunnloven sikret de militære en fjerdedel av plassene i parlamentet, noe som gav generalene vetorett over eventuelle fremtidige grunnlovsendringer.
Det første valget i Myanmar på 20 år ble avholdt i november 2010. Også her kom det sterke anklager om valgjuks. NLD og flere etniske minoritetspartier boikottet valget, men fraksjoner fra disse partiene brøt ut og dannet nye partier som valgte å stille. Etter opptellingen satt det militærstøttede partiet Unionens solidaritets- og utviklingsparti (USDP) igjen med nesten åtti prosent av plassene i unionsparlamentets (pyidaungsu hluttaw) over- og underhus. Den tidligere generalen Thein Sein ble valgt til president.
Ved tiltredelsen av den nye regjeringen i mars 2011, lanserte Thein Sein, til manges store overraskelse, en rekke demokratiske reformer. Rundt en tiendedel av landets mange politiske fanger ble løslatt, fagforeninger ble tillatt, og restriksjonene mot trykte medier ble lettet. Sivilsamfunns-organisasjoner fikk langt friere rammer, og regjeringen satte igang forhandlinger og signerte våpenhvileavtaler med en rekke væpnede etniske minoritetsgrupper, blant annet med Karen National Union. I kjølvannet av disse avtalene, ble det lagt opp til politiske forhandlinger for å legge grunnen for varig fred. Likevel, til tross for fremgang i fredsprosessen i områdene sørøst i landet, brøt det ut nye harde kamper mellom militæret og opprørsgruppene i nordøst. En sytten år lang våpenhvile med Kachin Independence Organization (KIO), ble brutt i juni 2011 og førte til en voldsom oppsving av konflikten i grenseområdene mot Kina.
Thein Sein innledet også samtaler med Aung San Suu Kyi, som hadde blitt løslatt fra husarrest rett etter valget, og 1. april 2012 valgte hun og NLD å delta i suppleringsvalget. NLD vant 42 av 45 parlamentsplasser og Aung San Suu Kyi trådte dermed inn som parlamentsmedlem 2. mai 2012.
Reformene til president Thein Sein og gjennomføringen av suppleringsvalget ga håp internasjonalt, og USA og europeiske land lettet gradvis på sanksjonene mot Myanmar. Frem mot neste valg i 2015 ble Myanmar gradvis igjen inkludert i det internasjonale fellesskapet. Landet fikk en viss økning i internasjonale investeringer fra land utenom regionen, og i 2014 holdt Myanmar formannskapet i ASEAN.
Med den gradvise liberaliseringen av landet oppstod også flere interne konflikter. De politiske stridighetene mellom militæret og NLD fortsatte. Kontroversene rundt militærets grunnlov kom særlig tydelig til syne i parlamentet. Fredsprosessen var skjør og preget av mistillit mellom partene. I tillegg fikk ultranasjonalistiske buddhistiske grupperinger en voldsom oppsving. Organisasjonen Ma Ba Tha fikk betydelig støtte i store deler av den burmansk-buddhistiske majoriteten for sine slagord og kampanjer for å beskytte den burmesiske rasen og den buddhistiske religionen. Under valgkampen frem mot parlamentsvalget i 2015 brukte USDP Ma Ba Tha aktivt for å påvirke den politisk debatten i Myanmar og for å forsøke å sverte NLD og Aung San Suu Kyi for å være for ettergivende overfor Myanmars muslimske befolkning.
Valget som ble avholdt 8. november 2015 ble på mange måter en folkeavstemning for eller mot militært styre, og NLD og Aung San Suu Kyi vant med overveldende flertall. NLD sikret seg åttiseks prosent av de valgte plassene og flertall i unionsparlamentet. Det ble også det største partiet i alle de regionale parlamentene, med unntak av i Shan-staten der USDP ble største parti. Både president U Thein Sein og Tatmadaws øverstkommanderende, Min Aung Hliang, aksepterte valgnederlaget for USDP.
Valgsystemet med flertallsvalg i enmannskretser ga NLD ekstra uttelling for sitt gode valgresultat. NLD vant flertall i nasjonalforsamlingens to kamre og fikk stor innflytelse over lovendringer, men grunnloven sikret militæret fortsatt stor makt i politikken: 25 prosent av plassene i både unionsparlamentet og i delstatsparlamentene; tre ministerposter i regjeringen (innenriksministeren, forsvarsministeren og ministeren for grenseområdene); en av to visepresidenter; og flertall i det mektige nasjonale forsvars- og sikkerhetsrådet.
I henhold til grunnlovens § 59 f, kunne ikke Aung San Suu Kyi velges til president av den nyvalgte nasjonalforsamlingen. § 59 f diskvalifiserer enhver person som har barn med utenlandsk statsborgerskap fra presidentembetet og Aung San Suu Kyis to sønner er begge britiske statsborgere. Aung San Suu Kyi nominerte derfor sin nære venn Htin Kyaw til president og opprettet en ny stilling til seg selv som regjeringssjef (State Counsellor). Grunnloven gir også hærsjefen rett til å utpeke en av Myanmars to visepresidenter i tillegg til de tre mektige postene som forsvarsminister, innenriksminister og minister for Myanmars grenseområder.
Denne grunnlovspålagte regjeringskoalisjonen ble krevende. Grunnloven gir den sivile regjeringen liten makt over hærsjefen og landet ble fra mars 2016 styrt av en sivil og en militær leder med liten tillit til hverandre, Aung San Suu Kyi og seniorgeneral Min Aung Hlaing. Den velviljen militæret hadde vist tidligere president Thein Sein i hans reformarbeid, ble ikke videreført under Aung San Suu Kyis regjering. Dette kom tydelig til uttrykk gjennom fredsprosessen som stagnerte, delvis grunnet manglende samarbeid fra militæret og delvis grunnet den rigide strukturen i Aung San Suu Kyis såkalte Panglong-prosess. I august 2016 åpnet den første fredskonferansen kjent under navnet det 21. århundrets Panglong, med referanse til Panglong-konferansen fra 1947, initiert av general Aung San, Aung San Suu Kyis far. Denne og senere fredskonferanser under merkevaren det 21. århundrets Panglong, fikk liten betydning for Myanmars mange borgerkriger og harde kamper fortsatte, særlig i Rakhine-staten, i Kachin-staten og nord i Shan-staten.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.