Burmaveien
Burmaveien var en strategisk viktig ferdselsåre under andre verdenskrig. Veitraseen finnes fortsatt og strekningen har i dag betydning som viktig del av nye handelsruter, men under andre navn. Foto fra mars 1945. Flere biler kan skimtes på den svingete veien.
Av /U.S. National Archives and Records Administration.

Burmaveien var en bilvei mellom Lashio i Burma (i dag Myanmar) og Kunming i Yunnan i Kina. Den var 1150 kilometer lang og fulgte en karavanevei gjennom ulendte fjelltrakter. Det høyeste punktet lå 4700 meter over havet. Veien ble anlagt mellom 1937 og 1938 og fikk stor strategisk betydning under andre verdenskrig. Opptil 200 000 mann ble satt inn i byggingen. Våpen og utstyr til kinesiske styrker ble transportert denne veien etter at japanerne hadde okkupert de kinesiske havnebyene.

Da japanerne erobret Lashio i april 1942, måtte de allierte bygge en ny vei fra Ledo i Assam i India til den gamle veien. Denne Ledoveien (Stilwell-veien, 770 kilometer lang) stod ferdig januar 1945. Traseene for begge transportrutene er fortsatt i bruk og oppgraderinger av veinettet er under planlegning.

Området mellom Lashio og Kunming er fortsatt strategisk viktig for handelen mellom Myanmar og Kina, og moderne veiutbygging og høyhastighetstog fra Kunming og til Kyaukphyu ved Bengalbukta, via Muse, Lashio og Mandalay, inngår i planene om å bygge en økonomisk korridor mellom Kina og Myanmar (China-Myanmar Economic Corridor, CMEC). CMEC er et ledd i Kinas «belte- og veiinitiativ», også kalt den nye silkeveien. En olje- og gassrørledning langs denne strekningen fra Kunming til Kyaukphyu stod ferdig i 2017.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg