Anne-Marie Ørbeck, norsk komponist og pianist. Hun studerte klaver i Oslo samt i Berlin med Sandra Drouker med videre studier hos Gustav Fr. Lange, Mark Lothar og Paul Höffer. På 50-tallet studerte hun en tid med Nadia Boulanger og Darius Milhaud i tillegg til tolvtoneteknikk med Hanns Jelinek.

Ørbecks produksjon omfatter orkesterverker, kammermusikk og verker for soloinstrumenter herunder fem kadenser til klaverkonserter av Mozart og Hayden samt en rekke sanger, kor- og salme-komposisjoner. Av hennes sanger er særlig Vonir i blømetid kjent; verket vant en konkurranse arrangert av Norsk Komponistforening i 1942. Mest kjent er hun for sine orkesterkomposisjoner. Hun var selv solist i sin Concertino for klaver og orkester ved uroppførelsen i Berlin i 1938. Hennes symfoni fra 1945 ble uroppført av Musikkselskapet Harmoniens orkester under Carl von Garaguly i 1954 og ble et av hennes mest spilte verk sammen med Pastorale og Allegro for fløyte og strykere. Stilistisk ligger hennes musikk innenfor et moderat modernistisk tonespråk – tonal, klassisk i formen med en iørefallende melodikk.

 

Concertino for klaver og orkester (1938)

Symfoni i D-dur (1945)

Pastorale og allegro for fløyte og strykere (1959)

Kadenser til klaverkonserter av Haydn og Mozart (1967)

Sonatin i tre satser (1967)

Vonir i blømetid (Hans Henrik Holm; 1942)

Så rodde dei fjordan (A. Vaa; 1954)

Vill-Guri (Tor Jonsson; 1955).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.