Anne-Marie Ørbeck, norsk komponist og pianist. Hun studerte klaver i Oslo samt i Berlin med Sandra Drouker med videre studier hos Gustav Fr. Lange, Mark Lothar og Paul Höffer. På 50-tallet studerte hun en tid med Nadia Boulanger og Darius Milhaud i tillegg til tolvtoneteknikk med Hanns Jelinek.

Ørbecks produksjon omfatter orkesterverker, kammermusikk og verker for soloinstrumenter herunder fem kadenser til klaverkonserter av Mozart og Hayden samt en rekke sanger, kor- og salme-komposisjoner. Av hennes sanger er særlig Vonir i blømetid kjent; verket vant en konkurranse arrangert av Norsk Komponistforening i 1942. Mest kjent er hun for sine orkesterkomposisjoner. Hun var selv solist i sin Concertino for klaver og orkester ved uroppførelsen i Berlin i 1938. Hennes symfoni fra 1945 ble uroppført av Musikkselskapet Harmoniens orkester under Carl von Garaguly i 1954 og ble et av hennes mest spilte verk sammen med Pastorale og Allegro for fløyte og strykere. Stilistisk ligger hennes musikk innenfor et moderat modernistisk tonespråk – tonal, klassisk i formen med en iørefallende melodikk.

 

Concertino for klaver og orkester (1938)

Symfoni i D-dur (1945)

Pastorale og allegro for fløyte og strykere (1959)

Kadenser til klaverkonserter av Haydn og Mozart (1967)

Sonatin i tre satser (1967)

Vonir i blømetid (Hans Henrik Holm; 1942)

Så rodde dei fjordan (A. Vaa; 1954)

Vill-Guri (Tor Jonsson; 1955).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.