Ordet «kolonisering» kan bety litt ulike ting — for eksempel at et folks land blir overtatt av andre folks myndigheter, eller at andre folkegrupper lager bosetninger der. I tidlig nytid ble samene utsatt for begge typer kolonisering, men hvor og når man kan bruke ordet «kolonisering» om Sápmi er et omdiskutert tema.
Deler av Sápmi hadde svært lenge hatt ikke-samisk bosetning, og norske eller svenske myndigheter hadde lenge vært til stede der. Dette gjaldt særlig på vestkysten og bottenhavskysten, og i deler av Sør-Sápmi. I slike områder passer ordet «kolonisering» dårligere enn i det nordlige og østlige Sápmi, eller i de store innlandsområdene fra Trøndelag og nordover.
I tidlig nytid ble ikke-samisk bosetting spredt til nye områder. Danmark og Sverige ville sikre seg de omstridte samiske områdene ved å øke antallet bofaste undersåtter, rydde nytt land til sin voksende befolkning og øke statens inntekter med jordbruk og gruver.
I 1673 tillot svenske myndigheter sine undersåtter å flytte inn i «lappmarkene». Ifølge deres «parallellteori» kunne samers naturnæringer og ikke-samers næringer sameksistere — men i praksis begynte nybyggerne å forsyne seg av samenes land og vann. På samme tid begynte myndighetene å fordrive samer fra midtre Sverige til «lappmarkene». Etter motstand fra både svensker og samer ble det oppretta stillinger som sockenlappar — samer ansatt av sognet som utførte bestemte arbeidsoppgaver for de svenske innbyggerne. Slik fikk noen av de sydligste samene fortsette å bo lovlig i sine hjemtrakter.
Det er i samme århundre at vi først får høre om norske bønders fortrenging av reindriftsamer. Slik voldelig fordriving av samer kalles på norsk «finnjaging», og kjennes i Sør-Sápmi fra slutten av 1600-tallet. På 1700-tallet stifta danske myndigheter en «colonie» av østlandske nybyggere i distriktet man nå kaller Indre Troms. Der ble det konflikter med reindriftsamene, som hadde rådd grunnen alene.
Danske myndigheters iver for nydyrking og bofasthet gjorde dem også vennlig innstilt til kvenene — innflyttere fra nordlige deler av det svenske riket som i all hovedsak var finsktalende. Kvenenes ankomst førte iblant til konflikter med samene, iblant fredelig samkvem. Noen tilflyttere ble del av kulturen de kom til, gifta seg inn i lokale familier og fikk samiske etterkommere.
I Øst-Sápmi måtte ikke samer stri så mye med nyryddere — men etter hvert ble det problemer i det grenseløse området mellom øst og vest, som var brukt av både protestantiske nordsamer og ortodokse skoltesamer. Danske myndigheter ville øke andelen av sin kirkes undersåtter i området, og støtta økt innflytting. På tidlig 1800-tall ble det konflikt mellom skoltesamer og nordsamiske reindriftsamer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.