Monopol, markedssituasjon hvor det bare opptrer én bedrift på tilbudssiden. Ved monopol kan selgeren fastsette prisen slik at hans fortjeneste blir størst mulig.

Hvilken pris som vil gi størst fortjeneste avhenger blant annet av etterspørselselastisiteten. Er denne lav, som ved nødvendighetsvarer, har selger store muligheter for å utnytte sin markedsmakt. Dette skyldes at produsenten tar inn over seg at hans valg av produksjonskvantum vil påvirke prisene i markedet. For å unngå å presse prisene for mye nedover, vil produsenten derfor velge å produsere et lavere kvantum enn under fullkommen konkurranse, for dermed å maksimere profitt.

Et monopol har mulighet for å utnytte markedet ved å holde høy pris, og ved å gjennomføre prisdiskriminering. Mangelen på konkurranse kan gjøre at et motiv til effektivisering av produksjonen faller bort. På den annen side kan monopolet overflødiggjøre konkurranseomkostninger og forenkle produksjon og distribusjon.

Begrepet stammer fra mono- og gresk: polein, som betyr å selge.

Rene private monopoler som ledes ut fra fortjenestemotiv, er meget sjeldne, og de fleste land har konkurransereguleringer som sikrer offentlig kontroll med slike. Derimot er det ganske alminnelig med markedsformer hvor det på selgersiden finnes et lite antall store bedrifter, såkalte oligopol.

De rene monopoler har i alminnelighet sitt grunnlag i en lovbestemt enerett, og ledes ut fra andre hensyn enn de rent privatøkonomiske. Likevel satte utviklingen av en åpnere økonomi i 1980- og 1990-årene også disse monopolene under press.

I Norge har for eksempel Vinmonopolet bare beholdt monopol på detaljhandel, mens tidligere statsmonopoler som Statens Kornforretning og Norsk Medisinaldepot har mistet sin monopolstilling.

Ved lov har samvirkeorganisasjoner av fiskere monopol på førstehåndsomsetning av fisk; slike salgsorganisasjoner er allikevel ikke monopoler i vanlig økonomisk forstand, da de ikke selv bestemmer størrelsen av det produserte kvantum.

Et kjøpermonopol, der det bare er én kjøper og mange selgere, kalles monopsoni.

Naturlig monopol er en monopoltilstand som oppstår fordi en vare har så høye faste kostnader at bedriftsøkonomisk prising med pris lik marginalkostnad vil gi et underskudd, og det derfor ikke er lønnsomt å drive under normal konkurranse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.