Innen markedsføring er målgruppe en betegnelse på en gruppe adressater eller kategori av personer, foretak eller organisasjoner som en kommunikasjons- eller markedsføringsinnsats er rettet inn mot.

Målgrupper velges ut etter bestemte demografiske kriterier som kjønn, alder, inntekt, utdanning, bosted, forbruk, kundeforhold og adresseliste i en database. Målgruppen kan også velges ut fra psykografiske kriterier som holdninger, personlighet og livsstil eller atferdsmessige kriterier som brukshyppighet og merkelojalitet. Dessuten kan målgruppen velges ut fra en kombinasjon av demografiske og psykografiske data.

Kommunikasjonen kan også være rettet mot en indirekte målgruppe, det vil si personer eller grupper av personer som fungerer som «opinionsledere», beslutningspåvirkere eller rollemodeller og som målgruppens medlemmer gjerne ønsker å identifisere seg med.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.