merkevare

I Eduard Manets maleri «Baren på Folies-Bergére fra 1882 finnes to ølflasker avbildet av merket Bass (med rød trekant). Bass var allerede den gang et etablert ølmerke som hadde eksistert på markedet siden William Bass grunnla bryggeriet i 1777. Da Storbritannia som det første landet i verden i 1875 vedtok en varemerkelov, The Trade Mark Registration Act, overnattet en av bryggeriets jurister utenfor patentkontorets dør for å sikre at Bass fikk registreringsnummer 1. Bass er således verdens første registrerte varemerke.
Baren på Folies-Bergére
Av .

Merkevare er en vare eller tjeneste som selges under et innregistrert eller innarbeidet varemerke. Det typiske for en merkevare er at merket gir en tilleggsverdi i forhold til varen for øvrig. Fenomenet blomstret opp fra slutten av 1800-tallet, i takt med forbedringen av transportmulighetene. Nasjonale, senere globalt markedsførte, merkevarer utkonkurrerte etter hvert lokale, ved hjelp av reklamemedia som presse og etter hvert kringkasting. Kjente globale merkevarer fra slutten av 1800-tallet er Kodak og Coca-Cola.

Faktaboks

også kjent som:
eng. brand

Merkevarer med særlig attraktivt og moteriktig omdømme (image) utgjør en stadig økende del av omsetningen av klær, skotøy, ur, hvitevarer, brunvarer, bilmodeller og dagligvarer. Ved hjelp av målrettet markedskommunikasjon og bevisst merkevarebygging via massemedia, TV, og digitale media via internett og så videre, har kjente merkevarer (med store multinasjonale foretak bak seg) skaffet seg solide markedsandeler i de fleste av disse produktmarkedene i vår del av verden. Les mer under brand. Se også egne merkevarer (house brand eller private label) og generisk merke.

Verdens mest verdifulle merkevarer 2019:

# Merkevare Verdi millioner USD
1 Apple 234 241
2 Google 167 713
3 Amazon 125 263
4 Microsoft 108 847
5 Coca Cola 63 365
6 Samsung 61 098
7 Toyota 56 246
8 Mercedes Benz 50 832
9 McDonalds 45 362
10 Disney 44 352
11 BMW 41 440
12 IBM 40 381
13 Intel 40 197
14 Facebook 39 857
15 Cisco 35 559
16 Nike 32 376
17 Louis Vuitton 32 223
18 Oracle 26 288
19 General Electric 25 566
20 SAP 25 092
21 Honda 24 422
22 Chanel 22 134
23 American Express 21 629
24 Pepsi 20 488
25 J P Morgan 19 044

Kilde: Interbrand.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Yngve Jarslett

Hei! I tabellen over mest verdifulle merkevarer er for eksempel Toyota der som bilmerke eller bilprodusent?

skrev Roger Pihl

Det er «navnet» Toyota, og alt det måtte inneholde, f eks kundetilfredshet. Altså ikke den generiske funksjonen å produsere biler.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg