Reklame for Brelett
I flere reklamer for Brelett er musikken et viktig element. Det musikalske temaet som brukes, er opprinnelig skrevet av D'alessio Carlos til den franske filmen Delicatessen (1991).
Av .

Reklamemusikk er musikk som brukes i reklamerTV, internett, strømmetjenester, radio og podkast, kino og så videre.

Hensikten med musikken er å øke oppmerksomheten rundt produktet, underholde, skape følelser, strukturere budskapet i reklamen, få publikum til å huske produktet, forsterke formidlingen av informasjon om produktet, treffe spesifikke målgrupper og gi reklamebudskapet en form for troverdighet og autoritet.

Reklamemusikk kan være i ulike musikalske sjangere eller stiler. For å finne fram til de musikalske virkemidlene som vil gjøre reklamen mest mulig treffsikker, ser produsentene gjerne på produktet, målgruppens musikksmak og de sammenhengene reklamen skal opptre innenfor, for eksempel om den skal følge en reklame i radioen eller på TV.

De vanligste formene for reklamemusikk er ren instrumentalmusikk, en groove, kjente sanger, et enkelt lydsignal eller jingler. Jingler er korte melodistykker som brukes til merkevarebygging. Jingler brukes særlig i radioreklamer både for produkter og ikke minst som kjennetegn for selve radiokanalen.

Funksjoner

Farrisreklame

Selskapet Ringnes har brukt samme musikalske tema i reklamer for Farris gjennom flere år. Musikken er en del av merkevarebyggingen.

Av .

Det skilles gjerne mellom overtalende reklame og informativ reklame. Overtalende reklame tar i bruk dramatiserende effekter med sikte på å påvirke folks holdninger eller atferd, noe som gir musikken en særlig rolle. Informativ reklame skal gi informasjon om produktet og dets egenskaper. Her kan musikken bidra til å gi budskapet oppmerksomhet og troverdighet.

Noen produkter vil tjene på musikkens emosjonelle påvirkning, der produktet assosieres med den gode stemningen musikken skaper. Ved salg av dyre produkter, for eksempel biler, kreves mer saklig informasjon før et kjøpsvalg. Her vil ikke musikken like lett påvirke konsumenten.

Skape oppmerksomhet og underholde

En reklame skal engasjere og underholde for å skape oppmerksomhet rundt produktet. Musikken har i kraft av sine estetiske kvaliteter mange muligheter til å tiltrekke seg og holde på oppmerksomheten, gi gode opplevelser og på denne måten også motvirke at reklamen skal kjede publikum eller passere ubemerket.

Emosjonell fargelegging

Musikk og musikkopplevelser forbindes med følelsesmessige opplevelser. Når musikk vekker følelser, oppstår en stemning og atmosfære som kan knyttes til produktet. Dette igjen kan påvirke både hvordan man opplever reklamen og ikke minst om man vil huske reklamebudskapet.

Strukturere og skape kontinuitet

Reklamemusikken låner sine teknikker fra filmmusikken. Her er det kjent hvordan musikken kan skape kontinuitet og sammenheng mellom enkeltbildene eller sekvenser i filmen. Musikken kan dermed motvirke en opplevelse av fragmentering og kan gi budskapet en tydeligere retning, eller signalisere når reklamen begynner og slutter.

Hukommelse for produktet

En viktig funksjon for reklamen er å få konsumentene til å huske reklamen og produktet. Ved hjelp av musikalske virkemidler, for eksempel skape jingler som er lette å huske, kan reklamebudskapet og produktet feste seg i minnet. Ikke minst vil en følelsesmessig opplevelse være med på å forankre minnet om produktet.

Forsterke tekstlig innhold

Kompositoriske teknikker kan også bidra til å forsterke en tekstlig formidling som gir informasjon om produktet. Dette kan gjøres direkte ved at produkt og produktinformasjon blir del av en sangtekst, eller musikken kan «fargelegge» en stemme som gir saklig informasjon om produktet.

Treffe bestemte målgrupper

En annen utfordring for reklamen er å treffe den riktige målgruppen produktet kan selges til. Musikk byr på muligheter til å nå fram til grupper som har en felles musikksmak eller tilhører en bestemt smaks- eller subkultur. Ved å velge musikk fra en bestemt sjanger eller artist kan det skapes et bånd mellom musikken, produktet og konsumenten.

Etablere troverdighet for produktet

Musikk kan øke troverdigheten til produktet hvis lytterne oppfatter et samsvar mellom produktet og de verdiene som musikken formidler.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • David Huron 1989. Music in Advertising: An Analytic Paradigm. Musical Quarterly, Vol. 73, no 4, side 557-574.
  • Adrian North og David Hargreaves 2002. Music and consumer behaviour. I North og Hargreaves The Social Psychology of Music. Oxford University Press.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg