Reklamemusikk er musikk som brukes i reklamer på TV, internett, strømmetjenester, radio og podkast, kino og så videre.
Hensikten med musikken er å øke oppmerksomheten rundt produktet, underholde, skape følelser, strukturere budskapet i reklamen, få publikum til å huske produktet, forsterke formidlingen av informasjon om produktet, treffe spesifikke målgrupper og gi reklamebudskapet en form for troverdighet og autoritet.
Reklamemusikk kan være i ulike musikalske sjangere eller stiler. For å finne fram til de musikalske virkemidlene som vil gjøre reklamen mest mulig treffsikker, ser produsentene gjerne på produktet, målgruppens musikksmak og de sammenhengene reklamen skal opptre innenfor, for eksempel om den skal følge en reklame i radioen eller på TV.
De vanligste formene for reklamemusikk er ren instrumentalmusikk, en groove, kjente sanger, et enkelt lydsignal eller jingler. Jingler er korte melodistykker som brukes til merkevarebygging. Jingler brukes særlig i radioreklamer både for produkter og ikke minst som kjennetegn for selve radiokanalen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.