e-postreklame

E-postreklame er en form for personrettet direktereklame via elektronisk nett til adresserte e-postmottakere.

Useriøse annonsører og «spammere» som er avsendere av uønsket e-post (spam) og e-post med virusvedlegg, er et stadig økende problem både for avsendere og mottakere av e-postreklame. Mottakerne åpner derfor helst bare e-post fra avsendere som på forhånd har innhentet deres tillatelse. Til tross for at slik «vennligsinnet» e-postreklame bare utgjør en liten del av all e-post som tilflyter mottakerne, er det likevel den mest virkningsfulle formen for direktereklame. Seriøse annonsører legger vekt på å gjøre innholdet så personlig og skreddersydd til mottakerens situasjon/behov som mulig og søker å utforme budskapet slik at mottakeren får lyst til å svare.

Lovgivning

Etter markedsføringslovens § 2b er det ikke tillatt å sende e-postreklame til forbrukere uten at disse har samtykket. Det er tillatt å sende slik reklame til egne kunder. Bestemmelsen bygger på et EF-direktiv (2002/58/EF), slik at tilsvarende regler gjelder i hele EU/EØS. Dette rammer imidlertid ikke e-postreklame som sendes fra land utenfor dette området.

GDPR er et felles regelsett for hele EU. Det er en forkortelse for General Data Protection Regulation og trådte i kraft 20. juli 2018. Alle bedrifter som driver med e-postmarkedsføring må handle i overensstemmelse med GDPR-reguleringen og det gjelder alle bedrifter som behandler personopplysninger om EU-borgere, uansett hvor de holder til. I lovverket er norske borgere likestilt med EU-borgere. GDPR krever at e-postmarkedsførere innhenter aktivt samtykke fra kundene, og at de tydelig blir gjort oppmerksom på at markedsføreren kan samle, bruke og oppbevare persondata om dem for et spesifikt formål, og om hvordan de kan melde seg av.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg