Artikkelstart
En opinionsleder er en person som øver innflytelse på andres holdninger eller påvirker deres beslutninger.
Betydningen av opinionsledere som mellomledd mellom avsender og mottaker i massekommunikasjon bygger på en antakelse om at mottakerens reaksjon vil være avhengig av opinionslederes tolkning og videreformidling av budskapet. En opinionsleder vil av andre oftest oppfattes å ha større troverdighet enn en avsender. For markedsførere er det viktig å kunne identifisere og nå frem med budskap til «opinionsledere» som andre i målgruppen har som referanse for råd og anbefalinger.
En «influenser» er ikke annet enn en opinionsleder og brukes særlig om personer som ytrer seg offentlig i sosiale medier for å påvirke holdninger og handlinger hos sine lesere. Relasjonen mellom influenseren og leserne består ofte av respekt og tillit. Ved å utnytte troverdigheten til influensere kan en markedsfører effektivt påvirke målgruppene sine. Betalt reklame på blogger eller i sosiale medier som Instagram kan bryte med Markedsføringsloven når innholdet skjules at det er betalt for.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.