opinionsleder

En opinionsleder er en person som øver innflytelse på andres holdninger eller påvirker deres beslutninger.

Betydningen av opinionsledere som mellomledd mellom avsender og mottaker i massekommunikasjon bygger på en antakelse om at mottakerens reaksjon vil være avhengig av opinionslederes tolkning og videreformidling av budskapet. En opinionsleder vil av andre oftest oppfattes å ha større troverdighet enn en avsender. For markedsførere er det viktig å kunne identifisere og nå frem med budskap til «opinionsledere» som andre i målgruppen har som referanse for råd og anbefalinger.

En «influenser» er ikke annet enn en opinionsleder og brukes særlig om personer som ytrer seg offentlig i sosiale medier for å påvirke holdninger og handlinger hos sine lesere. Relasjonen mellom influenseren og leserne består ofte av respekt og tillit. Ved å utnytte troverdigheten til influensere kan en markedsfører effektivt påvirke målgruppene sine. Betalt reklameblogger eller i sosiale medier som Instagram kan bryte med Markedsføringsloven når innholdet skjules at det er betalt for.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg