Vær varsom-plakaten er en liste over etiske retningslinjer for norsk presse. Retningslinjene gjelder uavhengig av om publisering skjer på papir, nett, radio, fjernsyn, mobil eller andre plattformer. Plakaten er vedtatt av Norsk Presseforbund. Vær varsom-plakaten inneholder blant annet bestemmelser om hvordan journalister skal oppføre seg overfor kilder, omtalte personer og sine foresatte. Plakatens siste ord er skrevet i store bokstaver: «ORD OG BILDER ER MEKTIGE VÅPEN. MISBRUK DEM IKKE!»

Dersom man mener at retningslinjene i Vær varsom-plakaten har blitt brutt, kan man klage til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Dermed har både enkeltpersoner, bedrifter og organisasjoner mulighet til å klage på redaksjoners misbruk av pressemakt. Hvis PFU mener at retningslinjene har blitt brutt, kommer utvalget med en kjennelse for brudd på god presseskikk. PFU møtes en gang i måneden, og antall klagesaker har de siste årene vært økende.

Historikk

Den første Vær varsom-plakaten ble vedtatt i 1936. Den er senere endret en rekke ganger, senest 31 desember 2020.

Frem til 2006 lød den såkalte selvmordsparagrafen i Vær varsom-plakaten: «Selvmord eller selvmordsforsøk skal som hovedregel ikke omtales». Denne ordlyden hadde stått nesten uforandret i plakaten siden den første versjonen fra 1936. 1. januar 2006 ble bestemmelsen endret til følgende: «Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.»

I juni 2014 åpnet Presseforbundet for at frittstående utgivere, for eksempel bloggere, kan knytte seg til Vær varsom-plakaten uten å være medlem i Norsk Presseforbund. En medieaktør som blir godkjent av Presseforbundet, får et merke på bloggen sin som viser at vedkommende har forpliktet seg til å følge pressens etablerte etiske regler. En slik tilknytning innebærer at man også kan bli klaget inn til Pressens Faglige Utvalg, og at klagesaken vil bli behandlet på samme måte som klager vedrørende andre medier.

12. juni 2015 vedtok styret i Norsk Presseforbund å innlemme Tekstreklameplakatens regler om tekstreklame og sponsing i Vær varsom-plakaten.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg