Vær varsom-plakaten, er sentrale, selvpålagte etiske retningslinjer for norsk presse, uavhengig om publisering skjer på papir, nett, radio, fjernsyn, mobil eller andre plattformer. Plakaten er vedtatt av Norsk Presseforbund.

Vær varsom-plakaten inneholder blant annet bestemmelser om hvordan journalister skal oppføre seg overfor kilder, omtalte personer og sine foresatte. Plakatens siste ord er skrevet i versaler: "ORD OG BILDER ER MEKTIGE VÅPEN. MISBRUK DEM IKKE!”

Vær varsom-plakaten og Pressens Faglige Utvalg (PFU)s vurdering av klagesaker gir enkeltpersoner, bedrifter og organisasjoner mulighet til å klage på redaksjoners misbruk av pressemakt. Sanksjonen ved eventuelle brudd på retningslinjene er en kjennelse for brudd på god presseskikk. Pressens faglige utvalg har 11 møter i året, og antall klagesaker har de siste årene vært økende.

Den første Vær varsom-plakaten ble vedtatt 1936. Den er senere endret en rekke ganger, senest i juni 2015.

Frem til 2006 lød den såkalte selvmordsparagrafen i Vær varsom-plakaten: ”Selvmord eller selvmordsforsøk skal som hovedregel ikke omtales”. Denne ordlyden hadde stått nesten uforandret i plakaten siden den første versjonen fra 1936. 1. januar 2006 ble bestemmelsen endret til følgende: ”Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger”.

I juni 2014 åpnet Presseforbundet for at frittstående utgivere, slik som bloggere, kan knytte seg til Vær varsom-plakaten, uten å være medlem i Norsk Presseforbund. En medieaktør som blir godkjent av Presseforbundet får et merke på bloggen sin som viser at denne har forpliktet seg til å følge pressens etablerte etiske regler. En slik tilknytning innebærer at man også kan bli klaget inn til Pressens Faglige Utvalg og at klagesaken vil bli behandlet på samme måte som klager vedrørende andre medier.

12. juni 2015 vedtok styret i Norsk Presseforbund å innlemme Tekstreklameplakatens regler om tekstreklame og sponsing i Vær varsom-plakaten.

Anbefalt lenke

Forfattere av denne artikkelen

Artikkelen ble sist oppdatert 21.06.2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Journalistikkens organisasjoner

Kristin Skare Orgeret Høgskolen i Oslo og Akershus

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.