Produktplassering, kjøp av plass i bøker, dataspill, film, musikkvideo, TV eller lignende medier for å få vist egne produkter, varemerke eller logo som en integrert del av handlingen.

Produktplassering kan skje ved at en populær skuespiller gjør bruk av ny modell av et kjent bilmerke, eller at det tas nærbilde av et bestemt armbåndsur, en bestemt mobiltelefon eller en bestemt solbrille. Produktplassering kan også bety at handlingen legges til et bestemt sted eller location.

Kringkastingslovens kapittel 3 regulerer produktplassering, men omfatter ikke norsk film. Se også reklame (indirekte reklame).

Loven krever at programmer i norske tv-kanaler er merket med P.Inneholder produktplassering, men en undersøkelse Sentio Research gjorde på vegne av Medietilsynet i 2017 viste at 59 % av seerne ikke hadde sett merkingen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.