Produktplassering er kjøp av plass i bøker, dataspill, film, musikkvideo, TV eller lignende medier for å få vist egne produkter, varemerke eller logo som en integrert del av handlingen.

Faktaboks

Uttale
prodˈuktplassering

Produktplassering kan skje ved at en populær skuespiller gjør bruk av ny modell av et kjent bilmerke, eller at det tas nærbilde av et bestemt armbåndsur, en bestemt mobiltelefon eller en bestemt solbrille. Produktplassering kan også bety at handlingen legges til et bestemt sted eller location.

Kringkastingslovens kapittel 3 regulerer produktplassering, men omfatter ikke norsk film.

Loven krever at programmer i norske tv-kanaler er merket med P. Inneholder produktplassering, men en undersøkelse Sentio Research gjorde på vegne av Medietilsynet i 2017 viste at 59 prosent av seerne ikke hadde lagt merke til merkingen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg