Reklamebyrå, byrå som yter tjenester og produserer produkter innenfor området markedskommunikasjon. Oppdragene kan variere fra planlegging, produksjon og oppfølging av store reklamekampanjer for internasjonale merkevarer til grafisk profilering og markedsføringsløsninger for et regionteater eller en dansegruppe. Eller det kan være en digital multimedieproduksjon (med animasjon, audiovisuelle effekter og filmsnutter inkorporert i en interaktiv webløsning).

Alle bedrifter, organisasjoner og institusjoner som har behov for å kommunisere med en målgruppe, vil i dag være potensielle kunder for profesjonelle leverandører av visuell og audiovisuell kommunikasjon. Det finnes derfor et bredt spekter av aktører på tilbudssiden – fra fullservicebyråer til små profilerte nisjevirksomheter.

Et reklamebyrå kan tilby helhetlige løsninger fra konsept- og strategiutvikling til evaluering av den gjennomførte reklamekampanjen. Det kan også, på vegne av annonsøren, foreta markeds- og medieanalyser, vurderinger og valg av målgrupper og formidlingskanaler, utvikling og produksjon av annonser, trykksaker, radioreklame, reklamefilm og kinoreklame. Enkelte kan ha spesialisert seg på eventmarkedsføring i tilknytning til publikumsmesser, fagmesser og lignende.

Reklamebyråbransjen har gjennomgått store endringer siden Kristiania Annonceburau Forening ble stiftet i 1911. Gjennom oppkjøp og sammenslutninger er nå en stor del av reklamebyråenes omsetning samlet på få internasjonale (og til dels globale) foretak (med datterselskaper i de enkelte land) og byråkjeder – de største er amerikanske, britiske og japanske. Mediebyråene har stort sett overtatt kontakten med annonsemediene og flere av reklamebyråene har valgt å konsentrere seg om «kreativ kommunikasjon» med rådgivning, planlegging, produksjon og gjennomføring av reklamekampanjer.

Kreativt Forum (KF), forening for alle som arbeider aktivt med kreativ kommersiell kommunikasjon, ble stiftet i 1967 og Reklamebyråforeningen (med røtter tilbake til 1911) fusjonerte med Kreativt Forum til nye KF i 2003. KF gir blant annet ut en årlig reklamepris, Gullblyanten, til beste bidrag innsendt fra reklamebyråene.

En videreføring av Norske Grafiske Designere (stiftet som Yrkestegnernes Forening i 1937) og Norsk Illustratørforbund (stiftet 1983) førte til stiftelsen av en organisasjon for visuell kommunikasjon; Norske grafiske designere og illustratører (GRAFILL) i 1991.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.