Markedsføringsloven, det vil si Lov av 1. juni 2009 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår, regulerer bruken av markedsføringstiltak.

Lovens formål er både å regulere konkurransen bedrifter imellom og å beskytte forbrukeren mot urimelige salgsmetoder og avtalevilkår. Loven tar også hensyn til likestilling mellom kjønnene.

En viktig side av forbrukerpolitikken er å sikre at forbrukerens innkjøp så vidt mulig baseres på moden overveielse med utgangspunkt i god og saklig informasjon og veiledning.

Markedsføringsloven retter seg mot salgsmetoder som ikke tar nok hensyn til dette og som gir forbrukeren uriktig eller utilstrekkelig informasjon, eller på annen måte utnytter han eller hennes mangel på kunnskap eller erfaring.

Den retter seg også mot urimelige avtalevilkår som brukes eller tilsiktes brukt i næringsvirksomhet overfor forbrukere.

Ved å henvende seg til reservasjonsregisteret i Brønnøysund er det nå mulig å reservere seg mot uadressert reklame via post og/eller telefon. Det er også mulig å reservere seg mot henvendelser fra humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner.

Det er Forbrukerombudets og Markedsrådets oppgave å håndheve forbudene i loven og treffe vedtak som forbyr en næringsdrivende å fortsette bruken av slike salgsmetoder.

Markedsføringsloven kan ikke benyttes til kontroll av selve kvaliteten av de tilbudte varer og tjenester eller av prisens størrelse. Se også angrerett.

  • Tore Lunde, Ingvild Mestad og Terje Lundby Michaelsen: Markedsføringsloven: med kommentarer, 1. utg., Gyldendal, 2010

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.