5 ulike utgaver av Coca Cola

Umiskjennelig Coca Cola, fra venstre: Venezuela, Nepal, Marokko, Thailand, Kina.

5 ulike utgaver av Coca Cola
Lisens: CC BY NC SA 3.0
Logo
Logo
Av .
Lisens: Begrenset gjenbruk
Logo
Logo
Av .
Lisens: Begrenset gjenbruk

En logo er et visuelt kjennemerke for en virksomhet, en organisasjon, institusjon eller lignende.

Faktaboks

Også kjent som
logotyp

Logoen er et tegn som representerer en bedrift og dennes produkter eller tjenester og som når de tolkes utvikles til symboler med meningsbærende innhold. Logoen bør enten gi en øyeblikkelig forståelse av hvilken virksomhet den representerer eller hva den står for.

Logoer er ofte utformet med en grad av originalitet og særpreg som gjør at den blir lagt merke til og etter hvert knyttes det den representerer. Logoer etterstreber ofte å være tidsriktige og tilpasset sin målgruppe i sitt visuelle uttrykk.

Design

Nike logo
Nikes logo er gjenkjennelig selv uten at selskapets navn brukes samtidig. «Swoosh'en» ble opprinnelig tegnet av Carolyn Davidson i 1971.

Ofte er en logo utformet som en kunstnerisk eller grafisk bearbeiding av bokstaver i virksomhetens navn, men den kan også være utformet mer fritt. En logo er en forenklet måte å fortelle noe på, en betydning, en tanke, et sett assoiasjoner eller følelser.

En logo skiller én bedrift eller et produkt fra sine konkurrenter og er unik for bedriften eller produktet, men hvis logoen ikke er fylt eller ladet med innhold eller metaverdier, det vil si assosiasjoner hos mottakeren, oppfattes den som å ikke oppfylle sin kommunikative funksjon.

Digitale medier og TV/radioreklame har resultert i bruk av lydlogoer (vignetter), små, korte og lett kjennelige auditive signaturer.

En logo og dens betydning må vedlikeholdes og beskyttes for ikke å bli utdatert, slik at den ikke går inn i språket som et generisk uttrykk, slik som potetgull, stilongs eller termos.

Historikk

Logo
Logo
Av .

Bumerket, som i Norge er kjent helt tilbake til middelalderen, var et anvendelig merke som enkelt kunne rispes, brennes eller males på forskjellige eiendeler.

En logo eller et varemerke har en historie som kan flettes sammen med menneskets, språkets, mytenes og samfunnets utvikling.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (3)

skrev Lars Roede

Jeg foreslår å fjerne Norges riksvåpen som illustrasjon til artikkelen om logo. Det er ikke en logo, men et nasjonalsymbol. Det kan bare brukes av statlige myndigheter. Uhjemlet bruk kan straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder. Staffelovens § 165.
Jeg foreslår også å fjerne Nazi-Tysklands flagg fra artikkelen. Hva med Fasces? Hammer og sigd? Men logo for norsk politisk parti kan gjerne brukes.
Lars Roede, fagansvarlig for heraldikk, våpen og nasjonalsymboler.

svarte Roger Pihl

Hei, takk for innspill. Har slettet riksvåpenet, men vet ikke om jeg er enig i det med hakekorset. Før Hitler var hakekorset ofte i bruk, både i Danmark, Norge og Finland for å nevne noen, hos bedrifter og offentlige etater. Jeg synes derfor det er interessant pga degenereringen det har gjennomgått.

skrev Lars Roede

Hakekorsert er et gammelt og velbrukt symbol, men bør ikke være representert i artikkelen om logo av Hitler-regimets flagg. Det var ingen logo. Mange bedre bilder er å finne i Wikipedia om hakekors og svastika. Jeg foreslår f.eks. bildet av porten til Oslo Lysverkers gård i Sommerrogata, logo for kraftverk. Eller Solkorset? Det var en lekker liten nål med logo som NS-medlemmer kunne ha i knapphullet, eller helst mindre synlig på baksiden av jakkeoppslaget.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg