logo

Nikes logo er gjenkjennelig selv uten at selskapets navn brukes samtidig. «Swoosh'en» ble opprinnelig tegnet av Carolyn Davidson i 1971.

Artikkelstart

En logo er et bumerke eller kjennemerke for en virksomhet, en organisasjon, institusjon eller lignende. Logoen bør enten gi en spontan forståelse av hvilken virksomhet den representerer eller hva den står for, eller den bør være utformet med en grad av originalitet og særpreg som gjør at den blir lagt merke til og etter hvert knyttes til virksomheten. Logoen bør være relevant og tilpasset målgruppen.

Faktaboks

Etymologi
av gresk
Også kjent som
logotyp

Ofte er en logo utformet som en kunstnerisk eller grafisk bearbeiding av bokstaver i virksomhetens navn, men den kan også være utformet mer fritt.

En logo skiller én bedrift eller et produkt fra sine konkurrenter og er unik for bedriften eller produktet.

Innføringen av digitale medier og TV/radioreklame har resultert i bruk av lydlogoer, små, korte og lett kjennelige auditive signaturer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg