Reklamefilm, film som markedsfører et bestemt produkt eller varemerke. En reklamefilm er oftest 20–45 sekunder lang, og brukes helst til å gi produktet en klar og entydig profil. Reklamefilm egner seg mindre til utdypende informasjon, men brukes likevel også av ideelle organisasjoner og til å informere fra statlige og lokale myndigheter. Filmene vises på fjernsyn og kino; på fjernsyn markedsføres gjerne dagligvarer (mat, vaskemidler, hygieneartikler), mens reklamefilmene på kino oftere er rettet mot ungdom (klær, sjokolade).

Det har vært produsert reklamefilmer i Norge siden 1920-årene. I 1970- og 1980-årene lå produksjonen på ca. 30 filmer per år. Da reklamefjernsyn gjorde sitt inntog og særlig da TV 2 begynte sine sendinger i 1992, økte produksjonen til ca. 300 filmer per år. Ca. 80 % av disse produseres i Norge, resten stort sett i Sverige og Danmark. I tillegg vises en rekke filmer beregnet for det multinasjonale markedet, der annonsøren ikke lager en egen løsning for det norske markedet. Filmene produseres av reklamebyråene i samarbeid med et filmproduksjonsselskap. Regissører og fotografer hentes ofte fra spillefilmen.

Norske reklamefilmer konkurrerer hvert år om reklamebransjens pris Gullblyanten og TV 2s pris Gullfisken. Den årlige reklamefilmfestivalen i Cannes deler ut priser i en rekke kategorier; her har norske reklamefilmprodusenter ofte hevdet seg godt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.