PR (public relations) er en organisasjons planlagte og strategiske kommunikasjon med sine omgivelser. Dette inkluderer omdømmebygging, generell opplysningsvirksomhet, pressetjeneste, opparbeidelse av goodwill og liknende.
PR er både informasjon og samfunnskontakt, eller «[...] den langsiktige og overordnede planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av en organisasjons kommunikasjon, både overfor eksterne og interne interessenter – grupperinger som kan påvirke en organisasjons muligheter til å nå sine mål» (James Grunig, 1992).
Innen markedsføring inngår PR også i bedriftens samlede markedskommunikasjon ved siden av reklame, personlig salg og andre salgsfremmende tiltak. I motsetning til PR er reklame en betalt form for kommunikasjon.
PR og kontakten med media er et viktig ledd den langsiktige oppbyggingen av omdømme og goodwill. I dag er det vanlig å se ubetalt og betalt kommunikasjon som to sider av samme sak, og informasjonsavdelingene arbeider gjerne tett med markedsavdelingene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.