PR, public relations, informasjon og samfunnskontakt, «[...] den langsiktige og overordnede planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av en organisasjons kommunikasjon, både overfor eksterne og interne interessenter - grupperinger som kan påvirke en organisasjons muligheter til å nå sine mål» (James Grunig, 1992)

Fellesbetegnelse for en organisasjons planlagte og strategiske kommunikasjon med sine omgivelser. Inkludert omdømmebygging, generell opplysningsvirksomhet, pressetjeneste, opparbeidelse av goodwill og liknende. Se også informasjonsvirksomhet.

Innen markedsføring inngår PR også i bedriftens samlede markedskommunikasjon ved siden av reklame, personlig salg, og andre salgsfremmende tiltak. I motsetning til PR er reklame en betalt form for kommunikasjon.

PR og kontakten med media er et viktig ledd den langsiktige oppbyggingen av omdømme og goodwill. I dag er det vanlig å se ubetalt og betalt kommunikasjon som to sider av samme sak, og informasjonsavdelingene arbeider gjerne tett med markedsavdelingene. Se markedskommunikasjon.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.