Snapchats kjente spøkelseslogo

Snapchat Ghost Logo av Snapchat. Snapchat Brand Guidelines

Snapchat, meldingstjeneste hvor man deler bilder og videoer, kalt snaps, med kontakter. Det som skiller Snapchat fra andre meldingstjenester er at bildene og videoene kun er tilgjengelig en kort stund.

Den vanlige måten å bruke Snapchat på er gjennom en appsmarttelefoner og nettbrett. Man tar et bilde eller en video, legger til tekst eller symboler, velger antall sekunder (mellom 1 og 10) som innholdet skal være tilgjengelig for mottager, velger mottagere fra kontaktlisten og sender. Man kan også velge «udefinert tid», da er bildet tilgjengelig så lenge man ikke klikker det bort.

Man kan også legge en snap i Story-funksjonen, hvor snaps vises kronologisk, og hvor de har en varighet på 24 timer. Utover dette har Snapchat ingen arkivfunksjon.

Nyere funksjonalitet i Snapchat er chat med video og meldinger. Fra 2014 begynte Snapchat å sende reklame.

I følge Social Media Examiner er hovedaldersgruppen på 13 til 25 år.

Det er også utviklet en egen SnapKidz for barn under 13 år. Det som skiller SnapKidz fra den originale versjonen er at de ikke kan sende og motta bilder, fordi kontoinformasjonen ikke blir lagret i databasen til Snapchat.

Snapchat har raskt oppnådd stor popularitet og utbredelse. I følge Ipsos MMI var det i 2018 i Norge 2,5 millioner brukere med en profil. I overkant av 70 prosent av disse bruker tjenesten daglig.

Snapchat ble utviklet av en gruppe studenter ved Stanford University, og ble lansert i 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.