Snapchat, meldingstjeneste, lansert i 2011, hvor man deler bilder og videoer, kalt snaps, med kontakter. Det som skiller Snapchat fra andre meldingstjenester er at bildene og videoene kun er tilgjengelig en kort stund.

Den vanlige måten å bruke Snapchat på er gjennom apper på smarttelefoner og nettbrett. Man tar et bilde eller en video, legger til tekst eller symboler, velger antall sekunder, mellom 1 og 10 sekunder, som innholdet skal være tilgjengelig for mottager, velger mottagere fra kontaktlisten og sender. 

Man kan også legge en snap i Story-funksjonen, hvor snaps vises kronologisk, og hvor de har en varighet på 24 timer. Utover dette har Snapchat ingen arkivfunksjon. 

Nyere funksjonalitet i Snapchat er chat med video og meldinger. Fra 2014 begynte Snapchat å sende reklame. 

I følge Social Media Examiner er hovedaldersgruppen på 13 til 25 år.

Det er også utviklet en egen SnapKidz for barn under 13 år. Det som skiller SnapKidz fra den originale versjonen er at de ikke kan sende og motta bilder, fordi kontoinformasjonen ikke blir lagret i databasen til Snapchat. 

Snapchat har raskt oppnådd stor popularitet og utbredelse. I følge Ipsos MMI er det i Norge 1 241 000 brukere med en profil og av disse er 1 218 000 aktive brukere. 20 % av befolkningen i Norge bruker tjenesten daglig, og 17 % kjenner til at den også brukes som nyhetskanal.

Snapchat ble utviklet av en gruppe studenter ved Stanford University og lansert i 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.