markedskommunikasjon

Markedskommunikasjon er planlegging, sammensetning, gjennomføring og oppfølging av ulike former for kommunikasjon i den hensikt å bidra best mulig til markedsføringens lønnsomhet. Markedskommunikasjon er en prosess som består av ulike former for (toveis) kommunikasjon så vel som av ensrettete reklametiltak. I markedskommunikasjon er det derfor naturlig både å stille spørsmål om hvordan bedriften kan nå frem til kundene (med salgsbudskapet) og hvordan kundene kan nå frem til bedriften med sine ønsker og preferanser.

Faktaboks

også kjent som:
MK

Aktiviteter

Markedskommunikasjon omfatter en rekke aktiviteter innenfor følgende fem sentrale områder:

Reklame

Enhver betalt form for upersonlig presentasjon, formidling og fremming av ideer, varer og tjenester fra en identifiserbar avsender.

Eksempler:

  • annonsering i trykte og trådløse medier
  • ytre og indre emballasje
  • TV- og kinoreklame
  • brosjyrer
  • plakater og foldere
  • audiovisuelle og digitale medier; mobiltelefon og internett.

Holdningspåvirkning

Tidsbegrensede midler med det formål å fremme kjøp eller salg av varer og tjenester.

Eksempler:

  • vareprøver
  • messer og utstillinger
  • demonstrasjoner
  • underholdning
  • rabatter og lavpristilbud

Samfunnsinformasjon/PR

Ulike former for informasjonsvirksomhet som er utformet for å fremme eller beskytte omdømme til bedriften, bedriftens produkter og kundebehandlerne.

Eksempler:

  • pressemeldinger
  • årsmeldinger
  • foredrag
  • seminarer
  • lobbyvirksomhet
  • bedriftsavis
  • arrangementer

Personlig salg

Interaksjon med en eller flere potensielle kunder ansikt til ansikt, i den hensikt å presentere et produkt, besvare spørsmål, skaffe ordre og sørge for at forventningene blir tilfredsstilt.

Eksempler:

  • salgspresentasjon
  • salgsmøter
  • motivasjons- og bonusordninger
  • vareprøver, messer

Direkte og indirekte markedsføring/salg

Bruk av post eller internett for å kommunisere direkte med, søke respons fra eller dialog med mottakere i utvalgte målgrupper.

Eksempler:

  • kataloger
  • telefonsalg
  • netthandel
  • sponsing av fotballag

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg