Markedskommunikasjon er planlegging, sammensetning, gjennomføring og oppfølging av ulike former for kommunikasjon i den hensikt å bidra best mulig til markedsføringens lønnsomhet. Markedskommunikasjon er en prosess som består av ulike former for (toveis) kommunikasjon så vel som av ensrettete reklametiltak. I markedskommunikasjon er det derfor naturlig både å stille spørsmål om hvordan bedriften kan nå frem til kundene (med salgsbudskapet) og hvordan kundene kan nå frem til bedriften med sine ønsker og preferanser.

Faktaboks

Også kjent som
MK

Aktiviteter

Markedskommunikasjon omfatter en rekke aktiviteter innenfor følgende fem sentrale områder:

Reklame

Enhver betalt form for upersonlig presentasjon, formidling og fremming av ideer, varer og tjenester fra en identifiserbar avsender.

Eksempler:

  • annonsering i trykte og trådløse medier
  • ytre og indre emballasje
  • TV- og kinoreklame
  • brosjyrer
  • plakater og foldere
  • audiovisuelle og digitale medier; mobiltelefon og internett
  • aktiviteter på sosiale medier

Holdningspåvirkning

Tidsbegrensede midler med det formål å fremme kjøp eller salg av varer og tjenester.

Eksempler:

  • vareprøver
  • messer og utstillinger
  • demonstrasjoner
  • underholdning
  • rabatter og lavpristilbud

Samfunnsinformasjon/PR

Ulike former for informasjonsvirksomhet som er utformet for å fremme eller beskytte omdømme til bedriften, bedriftens produkter og kundebehandlerne.

Eksempler:

  • pressemeldinger
  • årsmeldinger
  • foredrag
  • seminarer
  • lobbyvirksomhet
  • bedriftsavis
  • arrangementer

Personlig salg

Interaksjon med en eller flere potensielle kunder ansikt til ansikt, i den hensikt å presentere et produkt, besvare spørsmål, skaffe ordre og sørge for at forventningene blir tilfredsstilt.

Eksempler:

  • salgspresentasjon
  • salgsmøter
  • motivasjons- og bonusordninger
  • vareprøver, messer

Direkte og indirekte markedsføring/salg

Bruk av post eller internett for å kommunisere direkte med, søke respons fra eller dialog med mottakere i utvalgte målgrupper.

Eksempler:

  • kataloger
  • telefonsalg
  • netthandel
  • sponsing av fotballag

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg