Markedskommunikasjon, planlegging, sammensetning, gjennomføring og oppfølging av ulike former for kommunikasjonsaktiviteter i den hensikt å bidra best mulig til markedsføringens lønnsomhet. Markedskommunikasjon er en prosess som består av ulike former for (toveis) kommunikasjon så vel som av ensrettete reklametiltak. I markedskommunikasjon er det derfor naturlig både å stille spørsmål om hvordan bedriften kan nå frem til kundene (med salgsbudskapet) og hvordan kundene kan nå frem til bedriften med sine ønsker og preferanser.

Markedskommunikasjon omfatter en rekke aktiviteter innenfor følgende fem sentrale områder: 1) Reklame: Enhver betalt form for upersonlig presentasjon, formidling og fremming av ideer, varer og tjenester fra en identifiserbar avsender. Eksempler: Annonsering i trykte og trådløse medier, ytre og indre emballasje, TV- og kinoreklame, brosjyrer, plakater og foldere, audiovisuelle og digitale medier; mobiltelefon og internett. 2) Holdningspåvirkning: Tidsbegrensede midler med det formål å fremme kjøp eller salg av varer og tjenester. Eksempler: Vareprøver, messer og utstillinger, demonstrasjoner, underholdning, rabatter og lavpristilbud. 3) Samfunnsinformasjon/PR: Ulike former for informasjonsvirksomhet som er utformet for å fremme eller beskytte omdømme til bedriften, bedriftens produkter og kundebehandlerne. Eksempler: Pressemeldinger, årsmeldinger, foredrag, seminarer, lobbyvirksomhet, bedriftsavis, arrangementer. 4) Personlig salg: Interaksjon med en eller flere potensielle kunder ansikt til ansikt, i den hensikt å presentere et produkt, besvare spørsmål, skaffe ordre og sørge for at forventningene blir tilfredsstilt. Eksempler: Salgspresentasjon, salgsmøter, motivasjons- og bonusordninger, vareprøver, messer etc. 5) Direkte og indirekte markedsføring/salg: Bruk av post eller Internett for å kommunisere direkte med, søke respons fra eller dialog med mottakere i utvalgte målgrupper. Eksempler: kataloger, telefonsalg, e-handel/netthandel, sponsing av fotballag osv.

Se også markedsføring, dialogmarkedsføring og reklamekampanje.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.