TV-reklame er enhver betalt og kommersielt motivert kommunikasjon av budskap om en idé, tjeneste eller produkt fra en identifiserbar avsender via en TV-kanal i den hensikt å vekke oppmerksomhet samt informere og påvirke mottakeres holdninger. TV regnes for å være et effektivt reklamemedium.

TV 2 nådde over 97 prosent av landets TV-seere i 2004. TV Norge dekket 90 prosent, mens landets tredje største kommersielle TV-kanal, TV 3 bare nådde vel 64 prosent av TV-seerne.

I følge Kantar Media har TV 2 en markedsandel blant befolkningen på 19 prosent i 2018, mens TV Norge har en markedsandel på 8 prosent og TV 3 har 4 prosent.

Ifølge Mediebyråforeningen var omsetningen av TV-reklame 2,6 milliarder kroner i 2005, 3,0 milliarder i 2010, 3,8 milliarder i 2015 og 3,7 milliarder i 2018.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg