Allerede i 1860-årene la britiske James Maxwell (1831–1879) og noe senere tyske Heinrich Hertz (1857–1894) frem teorier og bevis for at elektromagnetiske bølger, i likhet med lys, ble reflektert fra nærliggende objekter. Tyskeren Christian Hülsmeyer (1881–1957) gjorde i 1903 de første vellykkede eksperimentene med CW-radar. I 1925 foretok amerikanerne Gregory Breit (1899–1981) og Merle Tuve (1901–1982) målinger av ionosfærens høyde med en pulsradar. På 1930-tallet ble radarer videreutviklet for militær bruk, til dels i hemmelighet, forskjellige steder.
I Storbritannia demonstrerte Robert Watson-Watt i 1935 den første britiske radarstasjonen for flyvarsling. Året etter ble et lignende anlegg fullført i USA under ledelse av Colonel Corput og Paul Watson (ikke identisk med Watson-Watt). I 1937 ble radarkjeden Chain Home, som kom til å spille en viktig rolle i slaget om Storbritannia under andre verdenskrig, tatt i bruk.
Det første kommersielle radarsystemet ble installert på det franske passasjerskipet Normandie i 1936 (utskiftet og forbedret i 1939). I 1934 startet det tyske firmaet GEMA produksjon av en CW-radar med magnetron fra Phillips i Holland. Ved hjelp av pulsmodulasjon klarte man da å detektere et skip på tolv kilometers avstand.
Utover i andre verdenskrig fikk flere krigsskip og fly installert radar. De første systemene hadde ikke roterende antenne, slik at man enten måtte dreie antennen mekanisk eller svinge skipet for å avsøke i flere retninger. Presentasjon var da en ren avstandsmåling på et katodestrålerør. I Norge ble flere store radaranlegg montert på land av den tyske okkupasjonsmakten for å detektere fly utenfor kysten. I England hadde man i 1943 en videreutviklet radar med roterende antenne og presentasjon på et modifisert katodestrålerør – Polar Plan Indikator (PPI). Den første av disse ble utplassert på HMS Saltburn i april 1943. To år senere hadde Tyskland tilsvarende teknologi klar for sine ubåter og overflatefartøy. Det norske handelsskipet Torrence fikk i 1943 installert radar av amerikanerne i forbindelse med at skipet gikk i troppetransport.
Det første sivile radaranlegget i Norge ble installert om bord på hurtigruteskipet Sigurd Jarl i 1945. Prinsippene for radar ble for første gang publisert i en historisk artikkel av den engelske fysikeren Reginald L. Smith-Rose (1894–1990) i februar 1945.
I årene rett etter andre verdenskrig gikk utviklingen raskt, og både handelsskip og havgående fiskefartøy fikk installert radar – gjerne fra britiske firma som Decca, Marconi og Kelvin Hughes, men også amerikanske RCA kunne tilby radarer for sivilt bruk. De vanligste radarene som benyttes på skip i dag, og som er et krav fra IMO, skiller seg prinsipielt ikke så mye fra systemene som ble vanlige i årene etter andre verdenskrig, men ytelse og brukervennlighet er betydelig forbedret.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.