Batteriproblemer har lenge forsinket utbredelsen og anvendeligheten av elektriske biler, men det finnes i dag batterier som er tilstrekkelige for å gi gode ytelser til bybiler, busser og lettere varetransport. Det gjøres utstrakt forskning på nye batterityper.
Hovedbatteriet kan veie fra 200 kg og er sammensatt av mange celler for å oppnå den spenningen man ønsker, dette kan variere fra 48 volt og opp til flere hundre volt, alt etter produsent. Batteriladeren sitter ofte montert fast i bilen, og man behøver kun tilgang på et vanlig strømuttak eller stikkontakt for å lade bilen. Ved et normalt uttak på 10 eller 16 ampere vil batteriet lades opp på åtte timer. Med spesiallader og tilgang på kraftigere strømuttak kan de fleste nye batterityper lades på kortere tid, 20–30 minutter er den praktiske grensen for hurtiglading.
De fleste bilene som hittil har vært produsert, har batteri av typen NiCd (nikkel kadmium) som yter 50–60 Ah/kg, men det finnes en rekke batterityper under utvikling. Batterier av typen NiMH (nikkel metal hydrid) holder på å overta helt etter NiCd. Dette er en type som gjerne yter 60–70 Ah/kg. Neste skritt er litium–polymer-løsninger (litium-ione) som skal kunne yte 80–200 Ah/kg. Felles for disse batteriene er at de er robuste, tåler fullstendig utladning, tåler kulde og har lang levetid. Litiumbatteriene er dessuten betydelig lettere enn de andre batteriene med metallisk innhold. Det kommer av at litiums densitet er 0,52 g/cm3, mens f.eks. jern veier 7,8 g/cm3 og bly over 13 g/cm3.
Nyere design av batterier og styreelektronikk har gitt stadig bedring av driftstiden i forhold til vekt. Det ser også ut til at hybridbiler, med kombinasjon av forbrenningsmotor og batteridrift, er i ferd med å bli mer populære i markedet.
Kommentarer (5)
skrev Yngve Jarslett
svarte Bård Toldnes
skrev Trond Nygård
Hei. Flott hvis denne artikkelen kunne oppdateres. Ser at det kom et endringsforslag alt i september 2017.
svarte Ola Nordal
Hei Trond. Jeg er enig i at artikkelen definitivt er moden for oppdatering. Ny artikkel er bestilt, og jeg håper den snart kommer på plass. Alt godt fra Ola i SNL-redaksjonen
skrev Trond Nygård
Flott, ser fram til nyskrevet artikkel!
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.