Ladestasjon for elbil er en avsatt plass der det er lagt til rette for lading av elektriske biler (elbiler) og ladbare hybridbiler. Ladestasjonene kan være offentlige eller kommersielle.
De fleste ladepunkter (normalladere) er koplet til kurser på 16 A (ampere) som begrenser ladeeffekten til ca. 3,5 kW. Full lading vil da typisk kreve 8–20 timer, avhengig av størrelsen på batteriet. For å få ned ladetiden tilbyr de fleste ladestasjoner en såkalt hutiglading, som er en ladeeffekt på over 22 kW. Når ladeeffekten overskrider 150 kW, kalles det for lynlading.
Lading av batterier krever likestrøm, men ladestasjonene henter normalt elektrisk strøm fra det offentlige kraftnettet, som er basert på vekselstrøm. For lading av biler med lav effekt er de fleste elbiler utstyrt med en innebygd likeretter som omformer vekselstrøm til likestrøm. For hurtiglading skjer likerettingen på ladestasjonen slik at strømmen som leveres er i form av likestrøm.
Tilkopling mellom ladestasjon og elbil skjer med ulike typer standardiserte ladekontater. De vanligste er CCS (Combined Charging System), CHAdeMO og type 2. Type 2 er standard ladekontakt i Europa. CCS bruker type 2-kontakt i kombinasjon med egen to-polet kontakt for likestrøm hurtiglading. Da brukes kommunikasjonsstikkene i type 2-kontakten til kommunikasjon mellom bil og lader.
De fleste hurtigladere er utstyrt med ladekontakter for både CHAdeMO og CCS, men i fremtiden er det ventet at CCS vil bli den dominerende standarden.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.