Med sekvensiell giring menes et halvautomatisk system der girene legges inn ved at føreren trykker på en spak. De mest moderne systemene har spakene bak rattet og benytter en girkasse med to clutcher, slik at f.eks. tredje gir kan ligge klart mens du kjører i annet gir.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Girkasse er en komponent i et kjøretøys kraftoverføring. Den består av tannhjul som er plassert på parallelle aksler. Tannhjulenes ulike diametre gjør det mulig å tilpasse motorens dreiemoment og turtall etter fart og belastning.

Faktaboks

Etymologi
av engelsk gear

Ved manuelle girkasser velger føreren utvekslingsforholdet med girspaken, mens automatisk girkasse tilpasser utvekslingsforholdet automatisk. Halvautomatisk girkasse gir elektronisk styrt til- og frakobling (clutching) ved girskifte. Elektronisk (data-)styrte girkasser gir føreren muligheter til å velge automatisk kjørestil med vekt på økonomi eller kraft, og valg mellom helautomatisk eller halvautomatisk med manuell styring av hvilken utveksling som skal brukes.

Gir

En girkasses deler sett i perspektiv.: 1) Ved å endre girspakens posisjon skyver man balladørakslene frem eller tilbake, og flytter dermed synkronenhetene på utgående aksel. – 2) En synkronenhets kobling til et gir. Utgående aksels omdreiningstall bestemmes av hvilket gir som er koblet sammen med en av synkronenhetene. – 3) Girkassen sett fra siden med markering av hvordan utvekslingen endres ved skifte av gir. Roterende deler er røde, deler som ikke er i bevegelse er grå. Sterkt rødt markerer de delene som bestemmer den utgående aksels omdreiningstall. – I fristillingen roterer inngående aksel og de fleste tannhjulene, men ingen er koblet til synkronenheter og festet til utgående aksel. – I 1. gir der utvekslingen er stor, overføres kraften fra et lite til et stort tannhjul, og utgående aksels omdreiningstall er relativt lite. I 3. gir er utvekslingen mindre, kraften overføres fra et større til et mindre tannhjul. Utgående aksels omdreiningstall er større. Fra 1. til 3. gir minsker altså utvekslingen, mens omdreiningstallet på utgående aksel økes. I 4. gir overføres kraften direkte fra inngående til utgående aksel og omdreiningstallet på utgående aksel økes. I 4. gir overføres kraften direkte fra inngående til utgående aksel og omdreiningstallet på utgående aksel er ytterligere økt. Disse girskiftningene gjør at motorens omløpstall kan holdes i det området hvor motoren har best ytelse. I revers engasjeres tannhjulet på reversakselen som så driver utgående aksel i motsatt retning.

Gir
Av /Store norske leksikon ※.

Utvikling

Det er blitt mer og mer vanlig å produsere manuelle girkasser som er elektronisk styrt. Disse girkassene ligner på tradisjonelle manuelle girkasser, men de styres elektronisk av en styreenhet.

Bilene med elektronisk styrt girkasse har ingen clutchpedal, siden også clutchen styres elektronisk, og fører av bilen tror ofte at han/hun kjører en bil med automatgirkasse, men dette er ikke alltid tilfelle.

Bruken av elektronisk styrte manuelle girkasser har økt veldig, og det finnes et utall varianter. Fordelen er at disse girkassene er lettere enn automatgirkasser, og og gir derfor redusert forbruk. Motorstyringsenheten har en enklere oppgave for å redusere utslipp og forbruk ved at også girkassen kan styres optimalt.

Historie

Den første girkassen ble utviklet i 1894 av Louis-Rene Panhard og Emile Levassor, dette var en tre trinns girkasse. I begynnelsen var girkassene usynkroniserte frem til 1928 da Caddilac utviklet en synkronisert girkasse som gjorde det mulig å lettere skifte gir uten å risikere å skade girdrev ol.

I 2023 har stadig flere bilprodusenter uttrykt at de vil slutte med manuelle girkasser og produsere biler med automatgir.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg