En hybridbil har to motorer, en elektrisk og en drevet med bensin, diesel eller gass. En hybridbil kan dermed veksle mellom de to motorene, men også bruke begge samtidig. De to motorene er som regel plassert ved siden av hverandre foran. Batteri og drivstofftank ligger bak i bilen. Konstruksjonsmessig er det lite som skiller hybridene fra vanlige biler, bortsett fra at en også må ha et system for kraftoverføring når bilen går på elektrisitet. Bilens batteri lades normalt når bilen kjører i unnabakke eller bremser, men det finnes også oppladbare «plugg-inn»-versjoner.

Fordelene med hybridene er reduserte utslipp av klimagasser når hybridene bruker elmotoren. Dette er spesielt viktig i byene. En utfordring ligger i at de er kostbare å produsere på grunn av de to motorsystemene. En skal også vedlikeholde to forskjellige typer motorer samtidig. I forhold til en ren elbil har de imidlertid langt større rekkevidde fordi bilen har en forbrenningsmotor i tillegg til elmotoren. Hybridene bruker mindre drivstoff enn biler med forbrenningsmotor, nettopp på grunn av elmotoren. Hybridene har imidlertid lav tilhengervekt, eller mangler tilhengerfeste. I likhet med elbilene, er årsavgiften for hybridene redusert i forhold til biler som bare bruker fossilt brennstoff.

Hybridteknologien er ikke ny. Den er nesten like gammel som bilen selv. I starten av 1900-tallet var fordelingen mellom bensinbiler, elbiler og biler drevet med små dampmaskiner lik. Det finnes flere eksempler på at disse teknologiene ble anvendt sammen. Oljeindustrien utviklet seg imidlertid så raskt at både dampbilene og elbilene ble utkonkurrert. Elbilene fikk riktig nok sin renessanse under første verdenskrig da tilgangen på bensin var svært begrenset, men kom først tilbake i forbindelse med klimaendringene. Dagens elbiler har imidlertid samme teknologiske grunnidé.

Dagens hybridbiler forbindes gjerne med Toyota Prius som ble introdusert i 1997, selv om andre merker også leveres som hybrider, slik som Honda og det Toyota-eide luksusmerket Lexus. I 2016 regner vi med at én prosent av bilparken i Norge er hybrider. Så lenge hybridene er basert på forbrenning av fossilt drivstoff, er det grunn til å tro at hybridteknologien representerer en overgangsteknologi inntil forurensningsfrie motorer basert på for eksempel brenselsceller (hydrogendrivstoff) er videreutviklet og at drivstoffet finnes tilgjengelig i tilstrekkelig grad.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.