Nissan Leaf, elektrisk drevet fem-dørs kombikupé i mellomklassen, først levert til Japan og USA i desember 2010. Nissan Leaf er Nissan's første elektriske bil og den første masseproduserte elektriske bilen i verden.

Den vant i 2010 Green Car Vision Award og ble kåret til både Årets bil og Årets bil i Europa i 2011. Bilen er testet og gitt høyeste sikkerhetspoeng av EuroNCAP. Nissan Leaf var per juni 2015 den mest solgte elektriske bilen i verden, med 180 000 solgte biler siden den ble lansert. I 2015 ble det solgt omkring 43 000 Nissan Leaf på verdensbasis. I Norge var Leaf den niende mest solgte personbil i 2015 med 3189 nyregistrerte biler.

Lengde 4,45 m, bredde 1,77 m. høyde 1,55 m, hjulavstand 2,70 m, vekt inkludert batterier 1430 kg, toppfart 144 km/t, 0-100 km/t 11,5 s. Motoren er en 80 kW/280 Nm synkrontype. Omregnet til bensinforbruk ligger den på 0,24 l/mil.

Rekkevidden er for den nyeste modellen oppgitt å være opptil 199 km ved en hastighet på 61 km/t under optimale forhold, under mer normale forhold og kjøremønster er rekkevidden oppgitt til omkring 120 km.

Batteripakken består av 48 enheter med fire batterier i hver, pakken koster isolert sett nesten 100 000 kroner. Dette og den dårlige rekkevidden er fortsatt hovedproblemet med elektrisk bil. Levetiden på pakken er ifølge fabrikken minst ti år, da vil den ha 70 - 80 prosent av sin ladeevne (kapasitet) i behold. Batteriene lades på maksimalt tolv timer over husnettet (240 volt), men kan lades raskere med spesiallading fra 440 volt uttak. Ved ladestasjoner kan batteriene lades til opptil 80% kapasitet på en halv time.

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.