Olivier Messiaen. Foto fra 1977.

Olivier Messiaen av Ukjent/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Olivier Messiaen, fransk komponist, en av 1900-tallets ledende komponister. Messiaen ble født i Avignon og vokste opp i Nantes og Paris. Han ble elev ved Paris-konservatoriet da han 11 år gammel kom med familien til Paris og hadde her blant andre Marcel Dupré som orgellærer.

Messiaen ble 1931 organist ved Trinité-kirken, en stilling han hadde til sin død. Etter det tyske angrepet på Frankrike i 1940 satt han en tid i krigsfangeleir. Fra 1942 var han professor ved konservatoriet, en stilling han hadde til han ble pensjonist i 1978. Messiaen var religiøs, og hans verker gir ofte uttrykk for dette. Naturens mangfold ble en inspirasjonskilde for ham, særlig manifestert gjennom fuglesangen.

I Messiaens musikk merkes ellers impulser fra Claude Debussy, Igor Stravinskij og Alban Berg, men også fra gregoriansk sang og musikktradisjoner i Asia. Han arbeidet også med serielle og elektroniske teknikker, men forholdt seg fritt til kompositoriske dogmer. Rytmikken er et viktig element i hans stil, og i en rekke verker er variering av rytmiske mønstre et fremtredende trekk.

Viktige utøvere av Messiaens musikk har vært pianisten Yvonne Loriod, som han ble gift med i 1961, og dennes søster Jeanne Loriod. Av nordmenn har særlig komponisten Edvard Hagerup Bull og pianisten Håkon Austbø mottatt viktige impulser fra ham. Messiaen gjestet Norge i 1986.

Av Messiaens verker som har oppnådd særlig berømmelse er Quatuor pour la fin du temps, en «kvartett for en endetid» som han skrev i den tyske fangeleiren for de tilgjengelige instrumentene piano, fiolin, cello og klarinett, og det stort anlagte orkesterverket Turangalîla-Symphonie (1948). I sistnevnte, hvis tittel er sanskrit for 'kjærlighetssang', benytter han det elektriske instrumentet Ondes Martenot.

Av øvrige verker kan nevnes orkesterverkene Les Offrandes oubliées (1930), L'Ascension (1932, også for orgel 1933), Chronochromie (1960); for klaver og orkester Réveil des oiseaux (1953), Oiseaux exotiques (1955), 7 Haikai (1962), Des canyons aux étoiles (1975). Dessuten tallrike vokalverker, som oratoriet La transfiguration de Notre Seigneur Jésus-Christ (1969), kammermusikk, klaververker, blant annet Vingt regards sur l'enfant Jésus (1944), 4 études de rythme (1949) og Catalogue d'oiseaux 1–7 (1956–58), og orgelverker som La nativité du Seigneur (1935). Operaen Saint François d'Assise, en meditasjon over Frans fra Assisis liv, ble uroppført på Paris-operaen i 1983.

  • Bjerkestrand, Nils E.: Om satsteknikken i Olivier Messiaens musikk, 1998, isbn 82-7634-067-9, Finn boken
  • Bruhn, Siglind, red.: Messiaen's language of mystical love, 1998, isbn 0-8153-2747-1, Finn boken
  • Hill, Peter, red.: The Messiaen companion, 1995, isbn 0-931340-94-2, Finn boken
  • Hirsbrunner, Theo: Olivier Messiaen : Leben und Werk, 1988, isbn 3-89007-139-2, Finn boken
  • Johnson, Robert Sherlaw: Messiaen, 2nd ed., 1989, isbn 0-460-12603-2, Finn boken
  • Pople, Anthony: Messiaen, Quatuor pour la fin du temps, 1998, isbn 0-521-58538-4, Finn boken
  • Rischin, Rebecca: For the end of time : the story of the Messiaen quartet, 2003, isbn 0-8014-4136-6, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.