Seriell musikk, retning i etterkrigstidens kunstmusikk der ulike musikalske elementer er ordnet systematisk i rekker eller serier. Slike elementer kan være tonehøyde, tidsvarighet (rytmiske verdier), styrkegrad, klangfarge med mere. Seriene danner utgangspunkt for komposisjonsarbeidet.

I noen komposisjoner følges seriene strengt, i andre med en viss grad av frihet, og man kan derfor tale om henholdsvis streng og fri serialisme. Flere komponister på 1900-tallet har arbeidet med organisering av musikk etter serielle prinsipper, men begrepet serialisme er først og fremst knyttet til den såkalte Darmstadt-skolen, med Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez og Luigi Nono som sentrale navn. Denne skolen var særlig inspirert av Arnold Schönberg, hans elev Anton Webern og av Olivier Messiaen.

Schönbergs tolvtonemusikk, der skalaens tolv kromatiske toner er ordnet i rekker, var retningens egentlige utgangspunkt, og gjennom verker av Webern og Messiaen oppstod impulser til å innordne også andre elementer enn tonehøyde i serier.

  • Grant, M.J.: Serial music, serial aesthetics : compositional theory in post-war Europe, 2001, isbn 0-521-80458-2, Finn boken
  • Nauck, Gisela: Musik im Raum, Raum in der Musik : ein Beitrag zur Geschichte der seriellen Musik, 1997, isbn 3-515-07000-1, Finn boken
  • Perle, George: Serial composition and atonality : an introduction to the music of Schoenberg, Berg, and Webern, 6th ed., 1991, isbn 0-520-07430-0,Finn boken
  • Savage, Roger W.H.: Structure and sorcery : the aesthetics of post-war serial composition and indeterminacy, 1989, isbn 0-8240-2041-3, Finn boken
  • Schoffman, Nachum: From chords to simultaneities : chordal indeterminacy and the failure of serialism, 1990, isbn 0-313-26646-8, Finn boken
  • Vander Weg, John Dean: Serial music and serialism : a research and information guide, 2001, isbn 0-8153-3528-8, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.