Kjell Bondevik

Gyldendal Norsk Forlag. begrenset

Kjell Bondevik (1901–1983) var en norsk politiker for Kristelig Folkeparti (KrF), skolemann og folklorist. Han var onkel til Kjell Magne Bondevik.

Bondevik ble utdannet cand.philol. og magister i folkeminnevitenskap i 1927. I 1965 ble han utnevnt til dosent i folkeminnevitenskap og folkelivsgransking ved Universitetet i Bergen, men gikk samme år inn i regjeringen.

Bondevik kom tidlig med i Kristelig Folkeparti og ble en av partiets ledende skikkelser.

I perioden 1939-50 var han formann for Rogaland KrF, og i perioden 1955-61 nestformann i Kristelig Folkeparti. Han var stortingsrepresentant for Rogaland i perioden 1950–65, og formann i sosialkomiteen i perioden 1954–61. I årene 1961-65 var han parlamentarisk leder.

Bondevik var sosialminister i Lyngs regjering i 1963 og kirke- og undervisningsminister i den borgerlige firepartiregjeringen i perioden 1965–71. I hans tid som kirke- og undervisningsminister ble det gjennomført en rekke reformer på skole- og undervisningsvesenets område, blant annet lov om støtte til private skoler, lov om grunnskolen med 9-årig skoleplikt, innføring av borteboerstipendier til ungdom under utdannelse og opprettelse av distriktshøyskoler og av universiteter i Trondheim og Tromsø.

Etter at regjeringen hadde søkt avskjed 2. mars 1971, ble Bondevik av de fire koalisjonspartier bedt om å danne ny regjering. Forsøket ble imidlertid mislykket, og Bondevik kom med sitt kjente utsagn til pressen: «Eg er djupt såra og vonbroten».

Bondevik spilte en fremtredende rolle i kristelige organisasjoner og i arbeidet for målsaken og avholdssaken. Som folklorist er han mest kjent for sine arbeider Jordbruket i norsk folketru (2 bind, 1933 og 1950) og Studiar i norsk segnhistorie (1947).

  • Haddal, Ingvar: Statsministeren vi ikke fikk, 1981, isbn 82-05-13028-0, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.