Formannskapet er et folkevalgt organ i styringen av kommunene.

Kommuneloven av 1992 fastslår at formannskapet skal ha minst fem medlemmer valgt av og blant kommunestyrets medlemmer. 

Formannskapet er dels et saksforberedende organ for kommunestyret, men har også blitt delegert beslutningsmyndighet av kommunestyret i en lang rekke saker.

Ifølge kommuneloven skal formannskapet behandle økonomiplan, budsjett og forslag til skattevedtak før disse saker legges fram for kommunestyret til endelig diskusjon og vedtak.

Normalt vil en rekke mindre saker få en endelig behandling i formannskapet – uten å gå videre til kommunestyret.

Sammensetningen av formannskapet er proporsjonal i forhold til den styrke de ulike partiene har i kommunestyret.

En grunnleggende idé med en slik proporsjonal sammensetning er å sikre oppslutning om vedtakene fra alle partier. I denne forstand demper denne proporsjonale sammensetningen betydningen av politiske eller ideologiske motsetninger i styringen av de enkelte kommuner.

Ifølge kommuneloven kan formannskapet erstattes med en parlamentarisk styringsordning – der et byråd eller kommuneråd dannes av en bestemt partikoalisjon i vedkommende kommunestyre.

En slik ordning ble først innført i Oslo i 1985, og praktiseres i dag også i BergenTromsø praktiserte denne ordningen fra 2011 til 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.