Fred. Olsen & Co.

Fred Olsen & Co. logo på hovedkontorbygningen i Oslo.
Fred Olsen bygning

Artikkelstart

Fred. Olsen & Co. er et norsk selskap med hovedkontor i Oslo, som har vært særlig aktivt innen skipsfart. Selskapets røtter går tilbake til 1848, er eiet og drevet av samme familie i over 170 år, og har i tillegg til skipsfart engasjert seg i blant annet skipsverft, flytrafikk, energirelaterte virksomheter, media og fornybar energi.

Fred. Olsen & Co. er registrert som et enkeltpersonforetakAnette Sofie Olsen, datter av Fred. Olsen, og er definert i Brønnøysundregistrene som et rederi med kontorer i Fred. Olsens gate 2 i Oslo sentrum. Selskapet leverer administrative tjenester til det børsnoterte selskapet Bonheur ASA, som igjen direkte eller indirekte eier alle aksjene i selskapene Fred. Olsen Renewables, Fred. Olsen Ocean Ltd., Fred. Olsen Windcarrier AS og Fred. Olsen Cruise Lines Ltd., samt 54 prosent av NHST Media Group AS, som blant annet eier avisene Dagens Næringsliv og Morgenbladet.

Historikk

Selskapet har sitt utspring i Hvitsten i Vestby, der den eldste av tre Olsen-brødre, Fredrik Christian Olsen (1815–1875), kjøpte sine to første seilskuter i 1848 og satte dem i fraktfart. Brødrene Petter Olsen (1821–1899) og Andreas Olsen (1826–1893) investerte noen år senere hver for seg i sine egne skuter, og Petters sønn Thomas Fredrik (Fred.) Olsen (1857–1933) ble den som førte de tre brødrenes virksomheter videre.

Ved årsskiftet 1885/1886 overtok Fred. Olsen to skuter fra sin far og utvidet med flere skip de følgende årene. I 1897 var han disponent for et partsrederi som tok levering på dampskipet Bayard fra Nyland Mekaniske Verksted i Kristiania, og som ble satt inn i rutefart i Nordsjøen. I 1898 ble Aktiselskabet Dampskibet «Bonheur» etablert i forbindelse med leveringen av et dampskip av samme navn, og i forbindelse med overtagelse av kontrollen i Dampskibsselskabet «Ganger Rolf» i 1900, som ble omorganisert til aksjeselskap, ble disse to selskaper hjørnesten i Fred. Olsens forretningsvirksomheter.

Da faren Petter Olsen døde i 1899, flyttet Fred. Olsen virksomheten til Kristiania, og i løpet av de neste 12 år overtok han flere østlandske rederier med innarbeidede ruter til havner i Østersjøen og rundt Nordsjøen. Han ble raskt en av Norges ledende linjeredere med ruter også til Sør-Amerika, vestkysten av Nord-Amerika da Panamakanalen ble åpnet i 1914, Middelhavet og Kanariøyene. I desember 1914 overtok rederiet sitt første motorskip, og i 1917 fikk det aksjemajoriteten i Akers mek. Verksted, en kontroll det hadde til 1985. I 1929 bygde rederiet sitt første tankskip.

Under andre verdenskrig mistet Fred. Olsen halvparten av sin flåte. Flåten ble hurtig bygd opp igjen etter krigen med vekt på spesialskip for rutene de gikk på. Fra midten av 1960-årene har Fred. Olsen også vært i offshorevirksomhet innen olje og gass. Det har vært eier av skipsverftet Harland and Wolff i Belfast, i tillegg til storeier i SAS Norge og Widerøes Flyveselskap.

Passasjer- og cruisefart

Av .
Lisens: CC BY-SA 4.0

Fred. Olsens passasjerfart skjøt fart da det overtok flere nordsjøruter i begynnelsen av 1900-tallet. Den viktigste var ruten mellom Kristiania, Arendal/Kristiansand og Newcastle. I mellomkrigs- og etterkrigstiden ble Newcastle-ruten styrket med byggingen av velkjente og moderne passasjerskip som Black Prince (1938), Black Watch (1939), Black Watch (1953), Braemar (1953) og Blenheim (1951).

Siden 1966 har Fred. Olsen satset på moderne cruisefart, først med kombinasjonsskipene Black Watch (1966) og Black Prince (1966), som i vintersesongen ble brukt i cruisefart og om sommeren i nordsjøtrafikk i samarbeid med Det Bergenske Dampskibsselskab.

Fred. Olsen & Co. eier i dag britiskbaserte Fred. Olsen Cruise Lines som driver cruiseskipene Black Watch (1972), Boudicca (1972), Braemar (1993) og Balmoral (1988), og fra våren 2018 elvecruiseskipet Brabant (2006) som er leiet inn på time charter.

Eierstruktur

I 1916 ble det personlige firmaet Fred. Olsen endret til Fred. Olsen & Co., og Fred. Olsens sønner Rudolf Fredrik Olsen (1882–1951) og Thomas Fredrik Olsen (1897–1969) ble partnere i henholdsvis 1914 og 1922. Etter farens død 1933 overtok sønnene som ledere av rederiet. Thomas Fredrik (Fred.) Olsen (født 1929), sønn av Thomas Olsen, overtok som leder i 1955. Hans nest eldste datter, Anette Olsen (født 1956), ble i 1994 eneinnehaver av Fred. Olsen & Co. I mai 2016 ble Ganger Rolf ASA slått sammen med Bonheur ASA.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg