Selskapet har sitt utspring i Hvitsten i Vestby, der den eldste av tre Olsen-brødre, Fredrik Christian Olsen (1815–1875), kjøpte sine to første seilskuter i 1848 og satte dem i fraktfart. Brødrene Petter Olsen (1821–1899) og Andreas Olsen (1826–1893) investerte noen år senere hver for seg i sine egne skuter, og Petters sønn Thomas Fredrik (Fred.) Olsen (1857–1933) ble den som førte de tre brødrenes virksomheter videre.
Ved årsskiftet 1885/1886 overtok Fred. Olsen to skuter fra sin far og utvidet med flere skip de følgende årene. I 1897 var han disponent for et partsrederi som tok levering på dampskipet Bayard fra Nyland Mekaniske Verksted i Kristiania, og som ble satt inn i rutefart i Nordsjøen. I 1898 ble Aktiselskabet Dampskibet «Bonheur» etablert i forbindelse med leveringen av et dampskip av samme navn, og i forbindelse med overtagelse av kontrollen i Dampskibsselskabet «Ganger Rolf» i 1900, som ble omorganisert til aksjeselskap, ble disse to selskaper hjørnesten i Fred. Olsens forretningsvirksomheter.
Da faren Petter Olsen døde i 1899, flyttet Fred. Olsen virksomheten til Kristiania, og i løpet av de neste 12 år overtok han flere østlandske rederier med innarbeidede ruter til havner i Østersjøen og rundt Nordsjøen. Han ble raskt en av Norges ledende linjeredere med ruter også til Sør-Amerika, vestkysten av Nord-Amerika da Panamakanalen ble åpnet i 1914, Middelhavet og Kanariøyene. I desember 1914 overtok rederiet sitt første motorskip, og i 1917 fikk det aksjemajoriteten i Akers mek. Verksted, en kontroll det hadde til 1985. I 1929 bygde rederiet sitt første tankskip.
Under andre verdenskrig mistet Fred. Olsen halvparten av sin flåte. Flåten ble hurtig bygd opp igjen etter krigen med vekt på spesialskip for rutene de gikk på. Fra midten av 1960-årene har Fred. Olsen også vært i offshorevirksomhet innen olje og gass. Det har vært eier av skipsverftet Harland and Wolff i Belfast, i tillegg til storeier i SAS Norge og Widerøes Flyveselskap.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.