Fred. Olsen - 1857-1933

Faktaboks

Fred. Olsen
egentlig Thomas Fredrik Olsen
født:
15. oktober 1857, Filtvet i Hurum, Buskerud
død:
29. januar 1933, Oslo

Fred. Olsen var en norsk skipsreder som blir sett på som en foregangsmann innen norsk skipsfart i den viktige perioden på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Fra årsskiftet 1885/1886 startet han sin egen rederivirksomhet som han bygget opp til å bli et av landets største linjerederier.

Bakgrunn

Fred. Olsen ble født i Filtvet i Hurum i 1857, og vokste opp i Hvitsten der hans far og to onkler drev rederivirksomheter. Han var nest eldste sønn og fjerde barn av Bolette og Petter Olsens seks barn, han tok sin grunnleggende utdanning i Christiania og oppholdt seg ett år i Frankrike, før han dro til sjøs som 16-åring med ett av farens seilskuter. Han tok skippereksamen i en alder av 23 år, og startet sin rederivirksomhet med to skip som han overtok fra faren. I 1880 giftet han seg med Sofie Hoelstad Enger.

Redervirksomhet

Seilskipsflåten hans vokste raskt, han kjøpte skuter fra andre som ble registrert i partrederier eller aksjeselskap med navn pålydende det enkelte skip. Han interesserte seg deretter tidlig for dampskip, og tok initiativet til og ble disponent for et partrederi som investerte i dampskipet Bayard, levert fra Nyland mekaniske Verksted i 1897. Han utviklet sin rederivirksomhet med formål å drive rutefart, og omorganiserte partrederiene til aksjeselskap med flere skip. Etter at han flyttet rederivirksomheten til Kristiania i 1899, fikk han etter kort tid ord på seg å være en dyktig forretningsmann, og de første tolv årene av 1900-tallet overtok han flere Østlandsrederier med vel innarbeidede ruter til europeiske havner. Oppstarten på den første oversjøiske linjen skjedde i 1911 med en rute på Buenos Aires, og i slutten av 1914 gikk han inn som én av fire parter i Den norske Syd-Amerika Linje (SAL).

Han var også tidlig ute med overgangen fra damp- til motorskip, da han i desember 1914 overtok det første norskbygde dieselskipet, MS Brazil, levert fra Akers mekaniske Verksted. Han fortsatte å kjøpe opp andre rederier, blant de største virksomhetene var DS AS Otto Thoresen Linie med administrasjon, flere moderne skip og godt innarbeidede ruter, som han overtok i 1921. Fra 1917 satt Fred. Olsen med aksjemajoriteten i Akers mekaniske Verksted, det innledet en langvarig periode med rederiet som verftets mest trofaste kunde.

Ettermæle

Foruten skipsfartsvirksomheten markerte Fred. Olsen seg som samfunnsbygger og hadde et svært godt rykte på seg blant ansatte sjøfolk og verftsarbeidere. Da han døde i 1933 disponerte rederivirksomheten 65 skip.

Fred. Olsen var også en ivrig konkurranseseiler, og vant i 1895 Kielerregattaen med båten Storegut tegnet av Colin Archer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg