Panamakanalen

Panamakanalen er en kanal i Panama som forbinder Atlanterhavet og Stillehavet, gjennom Panamaeidet fra Cristóbal ved Det karibiske hav til Balboa ved Stillehavet. Kanalen er 82 km lang, inklusiv innløpet, og fører skipstrafikken igjennom i seks dobbeltsluser.

Kanalen ble tatt i bruk i 1914, og var USAs eiendom fram til den ble overført til Panama i 1999. I 2016 ble Panamakanalen utvidet med en parallell kanal som tar større skip.

Fra Cristóbal fører en 11 km lang kanal til de tre Gatúnslusene, som hever skipene 26 meter opp til sjøen Gatún (426 km2). Denne har, sammen med Maddensjøen (oppdemmet 1926), til funksjon å utjevne vanntilførslene til sluseanleggene.

Etter 40 km gjennom Gatúnsjøen passeres den 15 km lange skjæringen Gaillard Cut samt slusene ved Pedro Miguel og Miraflores, og kanalen ender ved Balboa etter 13,5 km kanalløp i havnivå. Gjennomsnittlig passeringstid for selve kanalanlegget er mellom syv og åtte timer.

Allerede på 1500-tallet var spanierne opptatt av tanken om en kanal gjennom Panamaeidet, i den hensikt å forbinde Atlanterhavet og Stillehavet. I 1880-årene gjorde et fransk selskap, ledet av Ferdinand de Lesseps, et mislykket forsøk på å grave en kanal. Flere tusen arbeidere mistet livet på grunn av tropesykdommer.

Samtidig hadde også USAs regjering blitt interessert i bygging av en kanal, og amerikanerne overtok det ikke fullførte anlegget i 1902. I 1903 fikk USA for ubegrenset tid suverenitet over Kanalsonen etter at Panama samme år hadde erklært seg uavhengig av Colombia.

Det var opprinnelig meningen at polarskipet Fram skulle være åpningsskip, og den lå flere måneder i Buenos Aires på vei hjem fra Antarktis for å vente på at kanalen skulle bli ferdig. Men til slutt gav mannskapet opp og drog hjem til Norge.

Åpningen ble sterkt forsinket, og først i august 1914 var kanalen klar til bruk. Kanalen åpnet for trafikk 15. august, og det første skipet som passerte gjennom kanalen, var en unnselig liten lekter ved navn Ancon.

Kanalselskapet, som hørte inn under den amerikanske regjering, betalte en årlig avgift til Panamas regjering for bruk av kanalen, men særlig i årene etter andre verdenskrig var kanalen og den amerikanske tilstedeværelsen, ikke minst det militære nærværet, i Kanalsonen et stadig stridsemne mellom de to landene. Langvarige forhandlinger førte til en ny Panamakanal-traktat i 1977 (trådte i kraft 1979); avtalen innebar at kanalen ble overført til Panama 31. desember 1999.

26. juni 2016 passerte det første skipet gjennom den nye, utvidede Panamakanalen, det kinesiske Cosco Shipping Panama, med 9472 konteinere ombord. Den nye kanalen løper parallelt med den gamle, men tar skip som er tre ganger så store som den gamle kanalen. Disse skipene kalles «neo-Panamax».

Utvidelsen ble forsinket med to år fra den opprinnelige planen, og gikk også på en kraftig budsjettsprekk, med en sluttpris på nær 5,5 milliarder dollar. Hver sluse i den nye kanalen kan huse et liggende Empire State Building, og under arbeidet ble det brukt nok stål til å bygge 29 nye Eiffeltårn og det ble gravd ut like mye landmasse som 25 Kheops-pyramider.

Ettersom skipene i den globale skipstrafikken vokste i størrelse, meldte også behovet for og ønsket om en utvidet kanal seg. Dette var særlig viktig for å være konkurransedyktig mot Suezkanalen i Egypt, som kunne ta mye større skip, i kampen om trafikk mellom Asia og Europa og USAs østkyst, særlig knyttet til voksende eksport fra Kinas. Planer om å bygge en konkurrerende kanal gjennom Nicaragua satte også fart på arbeidet.

Høsten 2006 bad president Martin Torrijos om tilslutning til en storstilt plan om å utvide Panamakanalen, og i en folkeavstemning svarte 78 prosent ja. Motstanderne av utvidelsen fryktet dels at investeringen ikke vil svare seg, dels at miljøet vil bli skadelidende. Torrijos utlyste på sin side folkeavstemningen under mottoet «mulighetenes kanal» – med tanke på et land hvor 40 prosent av befolkningen lever i fattigdom.

I 2009 ble kontrakten for byggearbeidet tildelt det spanske Sacyr og italienske Salini Impreglio. Målet var å åpne den nye kanalen for trafikk ved Panamakanalens hundreårsjubileum i 2014, men flere utsettelser, blant annet som følge av tekniske utfordringer og streiker, førte til at åpningen fant sted først to år senere.

Allerede før utvidelsen stod klar, var det snakk om en ytterligere ekspansjon av Panamakanalen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

15. april 2012 skrev Uregistrert bruker

SS Ancon var det første skipet som passerte i Panamakanalen på åpningsdagen 15. august 1914. Offisielt. http://www.canalmuseum.com/photos/panamacanalphoto043.htm

Det var ingen liten lekter.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.