Det Bergenske Dampskibsselskab

Bergenske ble en pioner innen norsk cruisefart ved investeringer i cruiseskipene Meteor i 1921 og Stella Polaris i 1927. Bildet viser Stella Polaris i Hammerfest en gang før 1964.
Av /Nasjonalbiblioteket.

Artikkelstart

Det Bergenske Dampskibsselskab var et norsk rederi stiftet i Bergen i 1851 med formål å drive rutefart med passasjerer, post og gods mellom Vestlandet og Hamburg, landets viktigste handelsforbindelse på kontinentet. Frem mot århundreskiftet utvidet Det Bergenske Dampskibsselskab, til daglig kjent som Bergenske, ruteområdet langs norskekysten og til havner i Storbritannia, kontinentet og Østersjøen.

Faktaboks

Også kjent som
BDS

Fra 1894 var Bergenske deltager i driften av Hurtigruten Bergen – Kirkenes, og i 1913 gikk rederiet inn i oversjøisk linjefart. I 1921 investerte rederiet første gang i cruiseskip og i tankskip fra 1947, og i 1970 deltok Bergenske i opprettelsen av cruiserederiet Royal Viking Line. I 1979 avviklet Bergenske sitt engasjement i Hurtigruten og trakk seg ut av cruisevirksomheten i 1984, samme år ble den øvrige virksomheten innfusjonert i AS Kosmos, men senere videresolgt. Retten til selskapsnavnet ble solgt til AS J. Ludvig Mowinckels Rederi i 1990.

Historikk

Bergenske ble etablert av en gruppe bergenske forretningsmenn etter initiativ av Michael Krohn (1793–1878), og regnes som Norges første linjerederi da hjuldamperen Bergen ble satt inn i en ukentlig rute mellom Bergen, Stavanger, Kristiansand og Hamburg i februar 1853. Senere ble ruten utvidet til Trondheim og i samarbeid med Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab omfattet etter hvert kystruteområdet nordover til Tromsø og Hammerfest med utgangspunkt henholdsvis i Bergen og Trondheim.

Fra 1874 inngikk Christiania (Oslo) i rutetrafikken, og tradisjonen med å navngi Bergenskes skip etter himmellegemer, var godt etablert. Nye ruteutvidelser over Nordsjøbassenget fra 1890 inkluderte en gods- og passasjerlinje til Newcastle, den såkalte Englandsruten, som senere fikk supplerende ruter til Færøyene og Island. Deretter ble det opprettet ruter til andre britiske havner samt gods- og passasjerlinjer til havner på kontinentet og i Østersjøen.

Ved opprettelsen av Den norske Syd-Amerika Linje (SAL) i 1913 var Bergenske en av tre samarbeidsparter i et oversjøisk linjesamarbeid til Brasil og Argentina. Første verdenskrig førte til periodiske opphold i rutefarten over Nordsjøen, men gjenopptatt i mellomkrigsårene samtidig som rederiet gikk inn i nye oversjøiske linjesamarbeid.

Bergenske engasjerte seg også i forskjellig landbasert reiselivsvirksomhet på Vestlandet, og med erfaring fra Hurtigruten og turisttrafikk langs norskekysten, Nordkapp og Spitsbergen ble rederiet en pioner innen norsk cruisefart ved investeringer i cruiseskipene Meteor i 1921 og Stella Polaris i 1927.

Under andre verdenskrig mistet Bergenske over halvparten av sin flåte på 52 skip, men flåteoppbyggingen kom raskt i gang i etterkrigsårene, blant annet med investeringer i tanktonnasje fra 1947. I 1950-årene hadde Bergenske over 40 skip og 2500 ansatte. Skipsfartskrisen i 1970-årene førte til økonomiske utfordringer og i begynnelsen av 1980-årene gjennomgikk Bergenske en omstruktureringsprosess som fikk et stadig sterkere preg av styrt avvikling. Resterende deler av Bergenske ble i 1988 solgt som et datterselskap av AS Kosmos til RoNoTro AS som videreførte virksomheten. Bergenske eksisterer i 2021 fortsatt som aksjeselskap og eies i sin helhet av AS J. Ludvig Mowinckels Rederi, men har ingen aktivitet.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Keilhau, Wilhelm: Norges eldste linjerederi: jubileumsskrift [...], 1951

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg