Det Bergenske Dampskibsselskab, rederi stiftet 1851 etter initiativ av Michael Krohn, Norges første linjerederi med formål å opprettholde en regelmessig skipsforbindelse for passasjerer og gods over Nordsjøen mellom Bergen/Stavanger/Kristiansand og Hamburg. Etter hvert også ruter nordover til Trondheim og, etter at Peter Jebsen kom inn i ledelsen (direksjonsformann 1870–92), til Tromsø og Hammerfest i samarbeid med Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab. Fra 1890 rutetrafikk til Storbritannia (først den såkalte Englandslinjen til Newcastle) og senere til bl.a. Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Bordeaux og Danzig, samt til Argentina og Brasil gjennom Den Norske Syd-Amerika Linje. 1894–1979 deltok BDS i samarbeidet om driften av Hurtigruten (Bergen-Kirkenes).

Etter gjenoppbyggingen av flåten etter den annen verdenskrig, hvor over halvparten av selskapets 52 skip gikk tapt, hadde BDS i 1950-årene over 40 skip og rundt 2500 ansatte. Selskapet engasjerte seg også i andre sider av reiselivet gjennom hotell- og restaurantvirksomhet på Vestlandet og en satsing på cruisemarkedet, deltok bl.a. i cruiserederiet Royal Viking Line. I 1980-årene gjennomgikk BDS en omstrukturering med et stadig sterkere preg av styrt avvikling. 1984–88 var selskapet eid av Kosmos, og dets navnerettigheter ble deretter solgt til J. Ludvig Mowinckels Rederi.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.