Dampskip. Den franske amerikabåten Normandie, som i annen halvdel av 1930-årene konkurrerte med den britiske Queen Mary om å være verdens raskeste atlanterhavsdamper. I 1935 erobret den Atlanterhavets Blå bånd, den brukte da 4 døgn, 3 timer og 2 minutter over Atlanterhavet. Året etter var Queen Mary raskere, men Normandie gjenerobret rekorden i 1938. Da brukte den 3 døgn, 22 timer og 7 minutter. – Se også Nøkkelbindets tabell Atlanterhavets blå bånd.

Fri. fri

Norsk Veteranskibsklubs kullfyrte dampskip D/S Børøysund.

KF-arkiv. fri

Dampskip. Dampdrevet hjulbåt.

Anon. begrenset

Dampskip, skip drevet med dampmaskin, den tidligste form for mekanisk fremdrift etter årer og seil. Dampskip betegnes med D/S (dampskip), S/S (steamship) eller T/T (turbintankskip) foran navnet.

Verdens første brukbare dampskip, Clermont, ble bygd 1807 i USA av Robert Fulton. Norges første dampskip, Constitutionen, ble anskaffet fra Storbritannia 1826. Inntil ca. 1850 var skovlhjul enerådende, men propellen, eller skruen, som ble lansert i 1841 av John Ericsson, viste seg snart overlegen både når det gjaldt virkningsgrad og manøvreringsevne. Kullfyring var vanlig til ca. 1930, men ble avløst av oljefyring.

Dieselmotoren ble anvendt på skip for første gang 1910, og har etter hvert fortrengt dampmaskinen. Dette gjelder særlig norske skip. Andre land, særlig USA, benytter fortsatt trippelekspansjonsmaskinen, hvor dampen ekspanderes gjennom tre sylindere med økende diameter, og i stor grad dampturbiner på store og/eller hurtiggående skip. Atomdrevne skip kommer også i kategorien dampskip, da varmen fra kjernereaksjonen brukes til dampkjeler. Se også skip.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.