Color Line AS

Superspeed 2 trafikkerer linjen Color Line betjener mellom Larvik og Hirtshals. Søsterskipet Superspeed 1 går mellom Kristiansand og Hirtshals.

Color Line.
Lisens: CC BY SA 2.0

Artikkelstart

Color Line AS er et norsk fergeselskap og en del av Color Group ASA som ble etablert i 1990. Color Line er Norges største fergeselskap og opererer seks bil- og passasjerferger og ett ro-ro-skip i helårstrafikk mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. I tillegg til fergevirksomheten eier selskapet Color Hotel Skagen i Danmark, et hotell som selskapet overtok i 1998 (2020). Hovedkontoret ligger i Oslo.

Faktaboks

Uttale
kˈʌlə lain

Color Lines flåte består av kombinerte ferger for bil, gods og passasjer, og ett ro-ro skip for godstransport, og er det eneste norske fergerederi med skip under norsk flagg med helårstrafikk på utenlandske havner. Color Lines fergevirksomhet transporterte i 2019 til sammen 3 850 623 passasjerer, hvorav cirka 600 000 var utenlandske turister, cirka 900 000 personbiler, og 177 000 enheter gods (12 m ekvivalenter). Omsetning i 2019 var på 5,32 milliarder kroner og driftsresultatet 509 millioner kroner. Selskapet sysselsetter 2460 årsverk i fire land.

I 2020 sank omsetningen til 2,6 milliarder med et underskudd på 936 millioner kroner etter en passasjernedgang på 70 prosent i andel reisende i forhold til året før, som følge av koronapandemien. Store deler av flåten lå i opplag og i overkant av 2000 ansatte var permittert som konsekvens av den reduserte aktiviteten gjennom 2020.

Fergeruter

Fergerutene bestod i 2020 av en helårsrute mellom Oslo og Kiel i Tyskland, trafikkert av bil- og passasjerfergene MS Color Fantasy (2004) og MS Color Magic (2007), samt en godsrute betjent av MS Color Carrier (1998). MS SuperSpeed 1 (2008) er en bil- og passasjerferge uten lugarer som seiler i ruten mellom Kristiansand og Hirtshals, og søsterskipet MS SuperSpeed 2 (2008) trafikkerer ruten mellom Larvik og Hirtshals. MS Color Viking (1985) seiler i bil- og passasjerruten mellom Sandefjord og Strømstad, og siden august 2019 trafikkerer også verdens største plug-in hybridskip, MS Color Hybrid (2019), samme rute. Reisen med Color Hybrid utføres delvis nullutslipp og skipets batterier lades med landstrøm ved landligge i Norge.

Tidligere ruter

Tidligere fergeruter i Color Lines regi var en rute mellom Bergen og Newcastle (Englandslinjen) som fulgte med ved overtagelsen av Norway Line i 1990, og solgt til Fjord Line høsten 1998.

Fra 1994 til 2006 trafikkert MS Color Festival (1985) en rute mellom Oslo og Hirtshals, deretter ble skipet overført til en ny rute mellom Oslo og Frederikshavn inntil hun ble solgt til utlandet i november 2007.

Fra april 2005 trafikkerte rederiets MS Prinsesse Ragnhild (1981) en linje mellom Bergen/Stavanger–Hirtshals inntil ruten ble lagt ned 1. januar 2008, og fergen overført til en rute mellom Oslo og Hirtshals, inntil også denne ruten ble lagt ned i april/mai samme år.

Historikk

Color Line AS ble opprettet i september 1990 med utgangspunkt i de to fergeselskapene Jahre Line AS og Norway Line AS, etter oppsplittingen av rederi og industriselskapet AS Kosmos. Jahre Line var den første helårs bil- og passasjerfergelinjen mellom Oslo og Kiel, opprettet av Sandefjordrederen Anders Jahre i 1961, mens Norway Line ble etablert i 1985 og opererte en fergerute mellom Bergen og Newcastle (Englandslinjen), og overtatt av AS Kosmos to år senere.

I desember 1990 kjøpte Color Line rederiet Fred. Olsen & Cos fergevirksomheten i Skagerrak og Nordsjøen og overtok fergene MS Bolero, MS Borgen og MS Bayard. I 1994 solgte investeringsselskapet Vard AS fergeselskapene AS Scandi Line og Larvik Line AS til skipsreder Olav Nils Sunde som omorganiserte selskapene under konsernnavnet Larvik Scandi Line AS med datterselskapene Scandi Line AS og Larvik Line AS, men fergelinjene med ferger beholder sine respektive navn og linjenavn. Larvik Line hadde røtter tilbake til 1936 med en fergerute mellom Larvik og Frederikshavn under navnet Larvik-Frederikshavnferjen, mens Scandi Line ble opprettet i 1986 og opererte en fergerute mellom Sandefjord og Strømstad. I oktober 1996 overtok Color Line fergevirksomheten i Larvik Line av Sunde og videreførte fergelinjen mellom Larvik og Frederikshavn under Color Lines farger.

I september 1998 ble aksjene i selskapene Scandi Line AS, Larvik Line AS, Color Air AS og Hotel Skagen AS kjøpt av Color Line fra Larvik Scandi Line AS og Color Group ASA ble etablert som et holdingselskap for datterselskapene Color Line AS, Color Air AS og Color Hotel AS. Samtidig ble også Color Lines Englandsrute solgt til Fjord Line med virkning fra 1. desember 1998. I 1999 kjøpte skipsreder Olav Nils Sunde opp de resterende, eksterne aksjene i Color Group ASA og ble selskapets hovedaksjonær gjennom O. N. Sunde AS (2020), et investeringsselskap med interesser innen virksomheter som shipping, turisme, sport og fritid og kjemisk industri.

I desember 2002 bestilte Color Line MS Color Fantasy fra Kværner Masa-verftet i Åbo, det første av to kombinerte passasjer- og bilferger på 75 000 tonn og verdens største i sin klasse. I perioden 2004 til 2008 investerte selskapet for cirka 7,5 milliarder kroner i nye skip og havner.

I forbindelse med Norges Rederiforbunds visjon om 0-utslipp av skadelige stoffer til luft og vann, har Color Line investert i ombygning av fartøyene til bruk av landstrømanlegg i samarbeid med havnemyndighetene der selskapets ferger legger til. I 2011 stod landstrømanlegg ferdig ved selskapets terminal på Filipstad i Oslo, i 2014 i Kristiansand, i 2016 og 2017 var installasjon av landstrømanlegg ferdig i henholdsvis Larvik og Sandefjord og i 2019 i Kiel.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg