Oslo lufthavn, Fornebu, er en tidligere sivil og militær flyplass på Snarøya i Bærum kommune. Flyplassen ble tatt i bruk 1. juni 1939 og stengt 7. oktober 1998.

Flyplassen oppsto på grunnen til Fornebu Hovedgård. I middelalderen tilhørte Fornebu Hovedøya Kloster, men på slutten av 1700-tallet ble den solgt ut i privat eie. Flere eiere har opp gjennom årene hatt Fornebu som hjem, inntil driften ble trappet ned som følge av planene og oppstarten av den nye hovedflyplassen.

Grunnen ble ervervet i 1934, og fem år senere sto Norges nye hovedflyplass ferdig, klar til å ta imot reisende fra inn- og utland. Den skulle med det erstatte sjøflyhavnen på Gressholmen og lufthavnen på Kjeller.

1. juni 1939 ble lufthavnen offisielt åpnet, og trafikken kom igang. Fornebu var kombinert land- og sjøflyplass. Under andre verdenskrig, overtok okkupasjonsmakten flyplassen. All sivil trafikk var innstilt ved Fornebu i 1940–1946.

Flyplassen ble nedlagt 7. oktober 1998, da Oslo Lufthavn Gardermoen overtok som hovedflyplass for Østlandsområdet.

Det var flere norske flyselskap som hadde sin hovedbase og administrasjon på Fornebu. Både Fred Olsens flyselskap, SAS, Braathens SAFE og Widerøe hadde kontorer og tekniske baser ved lufthavnen.

  • 23. desember 1972 – Fokker F-28 Fellowship fra Braathens SAFE styrtet i Asker under innflyging til Fornebu. 40 personer omkom i ulykken, og fem overlevde.
  • 14. april 1963 – Islandsk passasjerfly fra København styrtet på Nesøya ved Asker under innflyging. Alle 12 ombord omkom.
  • November 1949 – Douglas C-47 Skytrain fra selskapet Aero Holland styrtet ved Hurum, på innflyging til Fornebu. Flyet kom fra Belgia med jødiske barn på vinterferie. 34 personer omkom, mens en overlevde.
  • 22. mai 1946 – Rutefly mellom Oslo og Stockholm styrtet like etter avgang. 13 personer omkom.
  • 1943 – Tysk fly som skulle frakte offiserer til Finland og Finnmark styrtet i tett tåke ved Voksenkollen, etter avgang fra Fornebu. Flere personer omkom.
  • 2. juli 1942 – Tysk Dornier DO-17 på vei fra Gardermoen til Fornebu styrtet i tett tåke ved Hansakollen. Tre personer omkom.
  • 14. april 1940 – Tysk JU 52 transportfly krasjlandet i tåke ved Klekkenputten (i dag: Svarttjern). Flyet var under innflyging til Fornebu etter å ha deltatt i en aksjon ved Dombås, hvor tyskerne forsøkte å ta kongen.

Fornebu var utstyrt med to rullebaner, i kryss. Som hovedregel var det kun den lengste banen på 2370 meter som var i bruk. Men dersom værforholdene tilsa kraftig sidevind, tok man også i bruk tverrbanen på 1800 meter.

Under oppstarten i 1939 var Fornebu kun utrustet med relativt enkel infrastruktur. Etter at andre verdenskrig var slutt, ble ulike planer satt ut i livet, og flyplassen ble oppgradert i forhold til trafikkutviklingen.

I 1964 var den nye terminalbygningen ferdigstilt, og satt i drift. Denne var tegnet av arkitekt Odd Nansen, som var sønn av polfarer Fridtjof Nansen, og oppvokst bare et steinkast fra lufthavnen. Terminalen ble også utsmykket med veggdekorasjoner av Kai Fjell og Snorre Andersen.

Terminalen hadde to fløyer for innenrikstrafikk, og en for utenriks.

Idag benyttes terminalbygningen til næringshagen og kunnskapsparken IT-Fornebu.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.