Faktaboks

Dagens Næringsliv

DN

Tidligere: Norges Sjøfartstidende (1890–1912); Norges Handels- og Sjøfartstidende (1912–1987)

Offisielt navn
DAGENS NÆRINGSLIV AS
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Oslo
Stiftet
1890
Daglig leder
Janne Johannessen (sjefredaktør)
Styreleder
Trond Sundnes
Logo
Logo
Av .

Dagens Næringsliv er Norges største avis med hovedfokus på økonomi og næringsliv. Avisen ble grunnlagt i 1890, holder til i Oslo og er en dagsavis som utkommer mandag–lørdag. DN eies av NHST Media Group AS.

DN utgir også bilaget D2 med nyhets- og reportasjestoff og magasinet DN Lørdag med featureartikler. DN utgir også flere podkaster med blant annet Den politiske situasjonen, Mandagsmøtet og Finansredaksjonen.

Sjefredaktør og administrerende direktør siden 2022 er Janne Johannessen. Hun tok over etter Amund Djuve, som hadde sittet siden 1999.

Historie

Avisreklame

Reklame i 1939 for Norges Handels og Sjøfartstidende, som i 1987 ble til Dagens Næringsliv.

Avisreklame
Magnus Andersen
Sjøkaptein Magnus Andersen (1857–1938) ivret for å bedre sjøfolkenes kår, både som pressemann og aktiv organisasjonsmann. Han var medlem i Sjødyktighedskommisionen, som la grunnlaget for offentlig skipskontroll, og han ble selv Norges første sjøfartsdirektør. Han grunnla både Norges Sjøfartstidende og Kysten, de to avisene som ble slått sammen i 1912. Dagens Næringslivs finansredaksjon fikk Den Store Journalistprisen i 1997, og avisens magasinredaksjon fikk den samme prisen i 2005. Dagens Næringsliv og dens journalister har vært ledende innenfor en profesjonell opprustning av norsk journalistikk. Avisen har også markert seg som en sentral debattarena, særlig innen økonomisk politikk.
Magnus Andersen
Dagens Næringsliv.

Avisen ble grunnlagt av Magnus Andersen i 1890 med tittelen Norges Sjøfartstidende. I 1912 ble avisen sammensluttet med Kysten, og avisens virkefelt ble utvidet til også å omfatte forretningsstanden. Tittelen var 1912–1987 Norges Handels- og Sjøfartstidende.

I 1980 ble avisen morgenavis og la samtidig om til tabloidformat.

I 1987 skiftet avisen navn til Dagens Næringsliv. Også stoffutvalg og journalistikk ble modernisert. Etter 1989 ble avisen blitt trykket på rosa papir etter mønster av Financial Times og andre næringslivsaviser. Omleggingen ble fulgt av en betydelig opplagsøkning. Sjefredaktør og arkitekten bak avisens omlegging var Kåre Valebrokk (sjefredaktør 1985–1999).

Avisens finansredaksjon ble tildelt Den Store Journalistprisen 1997, og magasinredaksjonen ble tildelt den samme prisen i 2005.

Avisen ble startet av en eventyrer. Den har da også opplevd et opplagseventyr. Det har blitt sagt at avisen har brakt eventyr i spaltene, men den har i nyere tid først og fremst markert seg som et organ for kritisk og undersøkende journalistikk. På rosa papir har den forsvart markedet og gitt syn for sagn i et kapitalistisk velferdssamfunn.

Norges Sjøfartstidende kom med sitt første nummer 1. januar 1890. Avisen ble etablert av skipsfører Magnus Andersen som et organ for Norges Skibsførerforbund. Andersen befestet sitt ry som noe av en eventyrer med flere dristige sjøferder. Han seilte for eksempel en kopi av Gokstadskipet over Atlanteren til verdensutstillingen i Chicago i 1893.

Seilasen var en suksess, men avisen holdt på å grunnstøte. Politisk gled Andersen mot venstre, og snart ble avisen overtatt av et konsortium under ledelse av hoffjegermester Thomas Fearnley. Sjøfartstidende ble mer av et rederorgan. Etter hvert også et organ for handelsnæringen. Endringen ble uttrykt gjennom et navneskifte og en sammenslåing med avisen Kysten i 1912. Navnet på avisen ble da Norges Handels- og Sjøfartstidende.

En mer komplett næringslivsavis ble «Sjøfarten» i 1980-årene, da avisen også opplevde starten på et formidabelt opplagseventyr. Opplaget lå ved inngangen til 1980-tallet på 13–14 000. Ved utgangen av 80-tallet passerte avisen 40 000. Opplaget i 2008 var 82 775. Også i vanskelige tider har avisen markert seg som en vinner i opplagskrigen.

Kåre Valebrokk var sjefredaktør og administrerende direktør fra 1985 til 1999. Han sto for en grundig modernisering av avisen og en kraftig opprustning av redaksjonen. Avisen utvidet sitt virkefelt, skiftet navn til Dagens Næringsliv og gikk over til tabloidformat i 1987. Fra 1989 har den blitt trykt på rosa papir. Det meste av innholdet er like blått.

Dagens Næringsliv har markert seg som et ledende organ for en kritisk reportasjejournalistikk. Den har ikke bare budt på virkningsfullt lesestoff i form av tallmessig beslutningsunderlag i børslistene. Den har gitt til beste kvalitetsjournalistikk både Før Børs og Etter Børs.

Opplag

Opplagstall for Dagens Næringsliv, 1986-2022

1986 22731
1988 29932
1990 45169
1991 50494
1992 52391
1993 52422
1994 53533
1995 53853
1996 56544
1997 60027
1998 68579
1999 69346
2000 71364
2001 72199
2002 70092
2003 69262
2004 70515
2005 74248
2006 76584
2007 81391
2008 82775
2009 79628
2010 80559
2011 82595
2012 82889
2013 80595
2014 79637
2015 74629
2020 92647
2021 95988
2022 94094
Kilde: medienorge.uib.no (papiropplag til 2014; deretter totalopplag, endring i beregningsmetode fra 2018)
År Opplag
1932 12 000
1960 14 103
1979 13 412
1986 22 731
1991 50 494
2008 82 775
2015 56 969

Fakta

  • Norges Sjøfartstidende: første nr. 1.1.1890.
  • Skiftet navn til Norges Handels- og Sjøfartstidende 15.2.1912, så til Dagens Næringsliv 20.1.1987.
  • Kysten: første nr. 5.1.1901. Siste nr. 30.12.1911, deretter opptatt i Norges Sjøfartstidende.

Eksterne lenker

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Dagens Næringsliv
Sektorkode
2100 Private aksjeselskaper mv.
Næringskode(r)
58.130 Utgivelse av aviser

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg