Dagens Næringsliv

Sjøkaptein Magnus Andersen (1857–1938) ivret for å bedre sjøfolkenes kår, både som pressemann og aktiv organisasjonsmann. Han var medlem i Sjødyktighedskommisionen, som la grunnlaget for offentlig skipskontroll, og han ble selv Norges første sjøfartsdirektør. Han grunnla både Norges Sjøfartstidende og Kysten, de to avisene som ble slått sammen i 1912. Dagens Næringslivs finansredaksjon fikk Den Store Journalistprisen i 1997, og avisens magasinredaksjon fikk den samme prisen i 2005. Dagens Næringsliv og dens journalister har vært ledende innenfor en profesjonell opprustning av norsk journalistikk. Avisen har også markert seg som en sentral debattarena, særlig innen økonomisk politikk.
Magnus Andersen
Dagens Næringsliv.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Dagens Næringsliv, dagsavis i Oslo, grunnlagt 1890, utkommer mandag–lørdag. Norges tredje største dagsavis. Avisen bringer særlig stoff om næringsliv og økonomi, for øvrig også allment nyhets- og reportasjestoff. Forbruker- og livstilsbilaget D2 blir utgittt med avisen hver fredag. På lørdager har avisen et eget magasin med feature-artikler. Eid av NHST Media Group AS. Sjefredaktør og adm. direktør: Amund Djuve.

Historie

Reklame i 1939 for Norges Handels og Sjøfartstidende, som i 1987 ble til Dagens Næringsliv.

Avisreklame

Avisen ble grunnlagt av Magnus Andersen i 1890 med tittelen Norges Sjøfartstidende. I 1912 ble avisen sammensluttet med Kysten, og avisens virkefelt ble utvidet til også å omfatte forretningsstanden. Tittelen var 1912–87 Norges Handels- og Sjøfartstidende.

I 1980 ble avisen morgenavis og la samtidig om til tabloidformat.

I 1987 skiftet avisen navn til Dagens Næringsliv. Også stoffutvalg og journalistikk ble modernisert. Siden 1989 er avisen blitt trykket på rosa papir etter mønster av Financial Times og andre næringslivsaviser. Omleggingen ble fulgt av en betydelig opplagsøkning. Sjefredaktør og arkitekten bak avisens omlegging var Kåre Valebrokk (sjefredaktør 1985-99).

Avisens finansredaksjon ble tildelt Den Store Journalistprisen 1997, og magasinredaksjonen ble tildelt den samme prisen i 2005.

Avisen ble startet av en eventyrer. Den har da også opplevd et opplagseventyr. Det har blitt sagt at avisen har brakt eventyr i spaltene, men den har i nyere tid først og fremst markert seg som et organ for kritisk og undersøkende journalistikk. På rosa papir har den forsvart markedet og gitt syn for sagn i et kapitalistisk velferdssamfunn.

Norges Sjøfartstidende kom med sitt første nummer 1. januar 1890. Avisen ble etablert av skipsfører Magnus Andersen som et organ for Norges Skibsførerforbund. Andersen befestet sitt ry som noe av en eventyrer med flere dristige sjøferder. Han seilte for eksempel en kopi av Gokstadskipet over Atlanteren til verdensutstillingen i Chicago i 1893.

Seilasen var en suksess, men avisen holdt på å grunnstøte. Politisk gled Andersen mot venstre, og snart ble avisen overtatt av et konsortium under ledelse av hoffjegermester Thomas Fearnley. Sjøfartstidende ble mer av et rederorgan. Etter hvert også et organ for handelsnæringen. Endringen ble uttrykt gjennom et navneskifte og en sammenslåing med avisen Kysten i 1912. Navnet på avisen ble da Norges Handels- og Sjøfartstidende.

En mer komplett næringslivsavis ble «Sjøfarten» i 1980-årene, da avisen også opplevde starten på et formidabelt opplagseventyr. Opplaget lå ved inngangen til 1980-tallet på 13–14 000. Ved utgangen av 80-tallet passerte avisen 40 000. Opplaget i 2008 var 82 775. Også i vanskelige tider har avisen markert seg som en vinner i opplagskrigen.

Kåre Valebrokk var sjefredaktør og administrerende direktør fra 1985 til 1999. Han sto for en grundig modernisering av avisen og en kraftig opprustning av redaksjonen. Avisen utvidet sitt virkefelt, skiftet navn til Dagens Næringsliv og gikk over til tabloidformat i 1987. Fra 1989 har den blitt trykt på rosa papir. Det meste av innholdet er like blått.

Dagens Næringsliv har markert seg som et ledende organ for en kritisk reportasjejournalistikk. Den har ikke bare budt på virkningsfullt lesestoff i form av tallmessig beslutningsunderlag i børslistene. Den har gitt til beste kvalitetsjournalistikk både Før Børs og Etter Børs.

Opplag

År Opplag
1932 12000
1960 14103
1979 13412
1986 22731
1991 50494
2008 82775
2015 56969

Fakta

  • Norges Sjøfartstidende: første nr. 1.1,1890.
  • Skiftet navn til Norges Handels- og Sjøfartstidende 15.2.1912, så til Dagens Næringsliv 20.1.1987.
  • Kysten: første nr. 5.1.1901. Siste nr. 30.12.1911, deretter opptatt i Norges Sjøfartstidende.

Ekstern lenke

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg