Dagens Næringsliv

 

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Dagens Næringsliv, dagsavis i Oslo, grunnlagt 1890, utkommer mandag–lørdag. Norges tredje største dagsavis. Avisen bringer særlig stoff om næringsliv og økonomi, for øvrig også allment nyhets- og reportasjestoff. Forbruker- og livstilsbilaget D2 blir utgittt med avisen hver fredag. På lørdager har avisen et eget magasin med feature-artikler. Eid av NHST Media Group AS. Sjefredaktør og adm. direktør: Amund Djuve.

Avisens opplagstall i 2015 var 56 969 for papiravisen og 18 854 for salg av digitale abonnementer og utgaver. Totale lesertall for papir og digitalt, inkludert åpent innhold en gjennomsnittsdag i 2015 var 221 000 (Mediebedriftenes Landsforening).

Historie

Reklame i 1939 for Norges Handels og Sjøfartstidende, som i 1987 ble til Dagens Næringsliv. 

Avisreklame

Avisen ble grunnlagt av Magnus Andersen i 1890 med tittelen Norges Sjøfartstidende. I 1912 ble avisen sammensluttet med Kysten, og avisens virkefelt ble utvidet til også å omfatte forretningsstanden. Tittelen var 1912–87 Norges Handels- og Sjøfartstidende.

I 1987 skiftet avisen navn til Dagens Næringsliv og gikk samtidig over til tabloidformat. Også stoffutvalg og journalistikk ble modernisert. Siden 1989 er avisen blitt trykket på rosa papir etter mønster av Financial Times og andre næringslivsaviser. Omleggingen ble fulgt av en betydelig opplagsøkning. Sjefredaktør og arkitekten bak avisens omlegging var Kåre Valebrokk (sjefredaktør 1985-99).

Avisens finansredaksjon ble tildelt Den Store Journalistprisen 1997, og magasinredaksjonen ble tildelt den samme prisen i 2005

Ekstern lenke

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg