Røa kirke

Røa kirke er en énskipet basilika, bygget i betong og tegl.

Røa kirke
Av /NTB.

Røa kirke er en arbeidskirke med rektangelplan i betong og tegl har 500 sitteplasser. Den ble ferdigstilt i 1939 og er tegnet av arkitekt Georg Jens Greve (1884–1973).

Historie

Røa kirke

Røa kirke i Oslo er en åpen arbeidskirke. Kirkerommet kan utvides med menighetssalen til side for alterpartiet, og det er separate innganger til begge. Kirkerommet har gjennomgått forandringer i nyere tid.

Røa kirke
Av /via Arfo forlag.

I 1920-årene ønsket Ullern sognegård at det skulle bygges en kirke mellom Ullernåsen, men Røa Vel satte prosjektet i gang først i 1934. Røabanen fikk endestasjon på Røa i 1935 og området var i rask utvikling. Det ble blant annet bygget mange nye bygg i funksjonalistisk stil. Ullern menighet fikk kjøpe den frittliggende toppen på Nordre Rød gård av Løvenskiold-Vækerø til redusert pris. En del av tomten omfattet grønne gressganger med god beitemark, som på folkemunne gikk under navnet «Paradis», eller «Parris».

Bygningsrådet var avvisende. Prosjektet svarte ikke til deres forventninger om hvordan en kirke skulle se ut. Kirken ble likevel godkjent og bygget slik den ble byggemeldt 21. januar 1938, og den ble vigslet av biskop Eivind Berggrav 12. november 1939.

Formål

Visjonen var å bygge et menighetssenter med kirke, menighetshus, møterom, speiderrom, kontorer og bolig for kirketjeneren. De mange aktive i Ullern menighet, særlig blant akademikerne, hadde opplevd den store vekkelsen i 1930-årene med Oxfordbevegelsen. Det ble oppfordret til et aktivt kristenliv hvor kirken skulle brukes syv dager i uken. Slik ble Røa kirke den første arbeidskirken i Norge. Før hadde det blitt bygget kirker med menighetshus under og kirkerom over, blant annet Tøyenkirken (1908) og Nordre Osen kirke (1923). Men på Røa kirke skulle alt samles på ett gulv som en funksjonell enhet. Riktignok hadde Carl Berner tegnet en liten sidesal til kirken i Blomvåg (1931), men den var ingen virkelig arbeidskirke, mer en forløper.

I årene før var det bygget kirker i funksjonalistisk stil, både på Lillestrøm i 1935 og på Notodden i 1938, men ingen av dem hadde kirkeskip med en vegg som kunne åpnes inn til en menighetssal. Notodden hadde sine menighetsrom i en nærliggende bygning, Lillestrøm hadde det gamle bedehuset. Røa hadde ingenting og fikk alt på én gang. Forslag om etappevis utbygging ble avvist som en estetisk lite tiltalende løsning.

Kirkebygget

Konstruksjon

Røa kirke er satt sammen av enkle volumer i en U-form omkring en borggård, som fungerer som et funksjonelt pusterom mellom fløyene. Den lave delen definerer, sammen med kirkeskipet, den visuelt viktige borggården, som ble en mental klostergård. Mot øst og hovedveien er hjørnet trukket tilbake, med en baldakin over trappene til hovedgarderoben. Arbeidsstuen og kjøkkenet ligger i lavblokken og omslutter den høyere menighetssalen, som støter direkte inn i kirkeveggen.

Tårnet har kvadratisk plan og er 20 meter høyt. Det er separert fra kirkeskipet med et lite, tett mellombygg med inngang til sakristiet og hybelboerne, de såkalte tårnenglene. I praksis oppfattes tårnet som en kampanile som avsluttes med en flattrykt pyramide med globe og kors. Detaljene er nyklassisistisk stil . Gitrene foran de tre klokkene er høye og smale og, som vinduet på alterveggen, omrammet med kalksandstein.

Kirken, tårnet og menighetshuset er bygget i støpt betong, innvendig pusset og malt og utvendig forblendet med rød, fuget tegl. Sørfløyen i én etasje ble murt med hulmur uten isolasjon. De forblendede veggene hadde syv centimeter tykk bimsbetongstein som isolasjon.

Mønstermuringen i tårnet, kirken og menighetshuset er et forsøk på å få frem at teglet på disse bygningsdelene ikke er konstruktivt bærende, men bare dekorativ. Her er det benyttet en avart av munkeforband med tre løpere og en kopp som gjentar seg, forskjøvet i ti skift, og deretter gjør vending. Resultatet blir et sikksakkmønster. Sørfløyen, derimot, er bygget med hulmur med bare løpere, men med kvartsteinsforskyvning.

Hovedinngangen er en elegant glassboks, et vindfang, under en utskytende baldakin. Glasset skulle gi lys gjennom glassdørene inn i kirkerommet, men glassrutene i de innerste dørene er erstattet av kryssfinerplater på grunn av blending. Vindfanget har et toalett på hver side. Våpenhuset har på høyre side en trapp til orgelgalleriet, mens dåpssakristiet ligger til venstre.

I 1968 fikk kirken et tilbygg, et énetasjes volum med samme «fotavtrykk» som tårnet og på linje med det, og med et transparent mellombygg. Utbyggingen knapt 20 år senere var funksjonelt betinget, som det første byggetrinnet, men den brøt med de arkitektoniske prinsippene i originalen.

Interiør

Røa kirke
Røa kirke
Av /via Arfo forlag.

Kirken er en énskipet basilika, nærmest en hallkirke, med koret som del av kirkeskipet. Den utmerker seg med store, rene flater, høye sidevegger og minimal dekor. Kassetthimlingen er tredelt og har langsgående panel. Sidekassettene følger vinkelen på det utvendige saltaket, mens den midterste kassetten er flat og gjemmer hanebjelken. Fire høye og smale vinduer med antikkglass i bly gir et mykt sidelys til kirkerommet fra sør. De fastmonterte kirkebenkene er tegnet av arkitektene og er enkle og moderne i furu og kryssfiner. De har rette vanger med en antydning til nyklassisistisk topp.

Altertavlen

Alterpartiet er løftet tre trinn opp. Alterringen er hesteskoformet med parallelle ben. Glassmaleriet, malt av Bernhard Greve, viser bilder fra Jesu liv etter oppstandelsen: kvinnene ved den tomme graven og Jesus i samtale med Maria Magdalena. Rosevinduets motiv er bebudelsen, også av Greve.

Det er imidlertid kirkerommets og alterpartiets kobling til menighetssalen som er det spesielt moderne i denne kirken. Skilleveggen kan senkes ned i kjelleren og alterpodiet fortsetter inn i menighetssalen, som har podiet som scene når veggen er på plass. I tillegg er gangdøren i senkeveggen på nivå med kirkegulvet. Det gir trappefri atkomst mellom kirkerommet og menighetssalen, noe som gir lett fremkommelighet for personer med funksjonsnedsettelse. Rampen på forsiden av kirken er også mønstergyldig, men resten av anlegget er ikke like rullestolvennlig.

Døpefonten av tre står nærmest menighetssalen. Prekestolen, også i tre, står til venstre, nesten inntil langveggen og lengst unna menighetssalen, men slik at presten kan snakke til hele menigheten.

Kritikk

Midt i 1960-årene syntes mange at den nakne modernismen i kirken var for kald. Partiet rundt alterbildet fikk en i seg selv harmonisk dekorasjon med blåfarger ton i ton, et repetitivt geometrisk mønster med greske kors, som i stor grad knytter seg til oppdelingen av himlingen og tredeler rommet. Lampettene med lysrør ble fjernet og erstattet med romantiske pendler og små lampetter, alle i messing.

Samme romantikk finnes også i orgelgalleriet, en parallell til Lillestrøm kirke. Det nye mekaniske orgelet er i sin lydkraft i pakt med den gode akustikken i «skoeskeformen».

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg