Røabanen, forstadsbane mellom Oslo (Stortinget) og Østerås i Bærum; 10,3 km. Strekningen Majorstuen–Smestad ble åpnet 1912, i 1928 ble tunnelforbindelsen til Nationaltheatret åpnet. Banen ble forlenget til Røa 1935, til Grini 1948, til Lijordet 1951 og til Østerås 1972. Banen ble bygd av AS Smestadbanen, men trafikkert av AS Holmenkolbanen. I 1924 benyttet Aker kommune sin forkjøpsrett og fusjonerte banen inn i selskapet Akersbanene A/S. Dette selskapet ble i 1935 overtatt av A/S Holmenkolbanen. 1975 ble driften overtatt av AS Oslo Sporveier. Den opprinnelige Smestadbanen hadde enkeltspor. I 1935-39 ble Smestadbanen modernisert og ble blant annet lagt i tunnel under Sørkedalsveien for å eliminere en farlig planovergang. Også i samkjøringen mellom de tre banene ved Frøen ble det gjort store omlegginger. Røabanen ble lagt om til T-banestandard 1995 og inngår nå i Oslos T-banesystem som del av T-banelinje 2 (Østerås-Ellingsrud).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

9. november 2011 skrev Svein Askheim

Navnet skal være Østeråsbanen.

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.