Ullern

Luftfotografi av de østlige delene av bydel Ullern: Ullernåsen, Montebello (med Husebyskogen), Ullern, Bestum og Abbediengen.
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Ullern er en bydel Oslo. Den har et areal på 9,4 kvadratkilometer og har 33 463 innbyggere (2018), det fjerde laveste folketallene blant Oslos bydeler.

Ullern er en av de i alt fire bydelene i Oslo som ved bydelsreformen i Oslo 1. januar 2004 ble videreført med uendrede grenser. Den ligger i ytre by vest, mellom Frognerparken i øst og bygrensen mot Bærum i vest, og strekker seg fra Lysakerfjorden i sør nordover til Ullernåsen. Ullernåsen (201 meter over havet) utgjør rester av et gammelt vulkanrør fra permtiden.

Bebyggelse, næringsliv og samferdsel

Bydelen har variert bebyggelse som domineres av småhus; tettere bebyggelse særlig i Skøyen-området i øst og stedvis ellers i bydelen. Det er omfattende næringsvirksomhet langs Lysakerfjorden og E18, særlig på Skøyen, likeledes på Lilleaker. Bydelen har etter Alna og Frogner størst butikkhandel av Oslos bydeler. I Ullern ligger hovedkontorer for betydelige industribedrifter, og bydelen har også mange arbeidsplasser i næringene finansvirksomhet/forretningsmessig tjenesteyting. En viktig arbeidsplass er Radiumhospitalet ved Ring 3.

Den bymessige bebyggelsen startet alt på 1800-tallet i tilknytning til industrien ved Lysakerelva i vest og i Skøyen-området i sørøst; dertil kom bebyggelse langs Drammenbanen (åpnet 1872). Rundt 1900 ble større områder åpnet for bebyggelse, i sørøst gjennom forlengelsen av sporvognslinje til Skøyen, og lenger nord og vest gjennom åpningen av Røabanen (Smestadbanen) til Smestad i 1912 (forlenget til Røa i 1925), Lilleakerbanen til Lilleaker i 1919 (1924 forlenget inn i Bærum) og Kolsåsbanen over Ullernåsen i 1942.

Gjennom Ullern fører to hovedveier, i sør E18 vestover fra Oslo og i nord Sørkedalsveien (riksvei 168). Fra sistnevnte fører Ring 3 sentralt gjennom bydelen til E18 rett utenfor bygrensen. De viktigste kollektivforbindelsene med bysenteret har alle utgangspunkt utenfor bygrensen, lokaltog på Drammenbanen i sør og sporvogns- og T-baneforbindelser fra henholdsvis Jar og Kolsås går sentralt gjennom bydelen. Byggingen av Fornebubanen gjennom bydelen har anleggsstart i 2020.

Historie

Bydelen har navn etter Ullern gård, av gudenavnet Ull og vin, «naturlig eng». Gården hørte i middelalderen til Nonneseter kloster, mens en del av den fra 1357 tilhørte Hovedøya kloster. Gården ble samlet igjen i 1674, men ble i 1740 delt i Øvre og Nedre Ullern. Den hadde skiftende eiere inntil Herman Severin Løvenskiold overtok begge i 1860- og 1870-årene. Gården ble utparsellert etter første verdenskrig, særlig fra 1930-årene.

Politikk

Den politiske situasjonen i bydel Ullern er dominert av Høyre, som på tross av tilbakegang (fra 56,0 prosent) fikk hele 51,1 prosent av stemmene ved kommunevalget i 2019. Arbeiderpartiet fikk 11,6 prosent, Miljøpartiet De Grønne 10,9 prosent og Venstre 10,0 prosent.

Kart

Ullern
Av /Statens kartverk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg