Tysklands rolle som mulig fiendestat for Vest-Europa mistet sin aktualitet etter hvert som Europas situasjon mellom Øst og Vest endret seg. De øvrige samarbeidslandene kom snart fram til at begge de tidligere fiendestatene Italia og Tyskland måtte integreres i det vesteuropeiske sikkerhetspolitiske samarbeidet for å takle den nye sovjetiske utfordringen.
Atlanterhavspakten (NATO) kom til i 1949 og hadde «det nye (altså det ikke-fascistiske) Italia» som medlem (men ikke Vest-Tyskland). Et fransk forsøk på å få i stand en integrert europahær som også inkluderte Vest-Tyskland og Italia (Pleven-planen) måtte oppgis i 1954 på grunn av motstand fra det franske parlamentet. I NATO kom Vest-Tyskland ikke med før i 1955.
Grunnen til at VEU ble omorganisert i 1954 var altså å bringe Vest-Tyskland og Italia inn i det europeiske sikkerhetsfellesskapet. Samtidig med utvidelsen ble Brusseltraktaten av 1948 også revidert ved at en fjernet omtalen av Tyskland som en mulig angrepsstat. Til gjengjeld fikk VEU-organisasjonen oppdraget med å kontrollere at Tyskland (det ville i praksis si Vest-Tyskland) avholdt seg fra å produsere kjernefysiske, kjemiske eller biologiske våpen. Tyskland fikk heller ikke anskaffe langtrekkende raketter, større marinefartøyer eller strategiske bombefly. Dette rustningskontrolloppdraget var en viktig grunn til at Vestunionen ikke ble nedlagt på 1950-tallet.
Den reviderte Brusselavtalen av 1954 videreførte Vestunionens sterke gjensidige sikkerhetsgaranti. Den bygde også ut organisasjonens formelle struktur, så VEU fikk nå et råd, en parlamentarikerforsamling og et generalsekretariat. Avtalen hadde en varighet på 50 år fra 1955. I realiteten fikk den leve noen år til (se ovenfor).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.