I tradisjonell japansk estetikk foretrekkes sarte virkemidler, raffinerte detaljer og et dempet lydnivå. I tråd med dette er noen instrumenter lakkert for å dempe klangen og kan ha strenger av silke istedenfor metall. Mye av musikken har en streng formoppbygning uten rom for improvisasjon. I ensemblespill fungerer trommeslageren også som dirigent.
Koto er Japans nasjonalinstrument og et av de viktigste instrumentene i japansk kunstmusikk. Det er en 13-strenget siter med bevegelige stoler som spilles med plektre på tre fingre på høyre hånd, mens venstre hånd brukes til å flytte stolene og presse strengene på venstre side av stolen for å oppnå vibrato eller endre tonehøyde. Variasjonsformen danmono er en viktig del av kotoens solorepertoar. Instrumentet blir også brukt som akkompagnement til sang, og i ensemblespill. Koto kom til Japan fra Kina på 600-tallet evt.
Den keiserlige hoffmusikken, gagaku, ble utviklet på 700-tallet under kinesisk og koreansk påvirkning og er en av verdens eldste orkestertradisjoner. Gagaku er bundet av strenge regler uten rom for improvisering. Opprinnelig var gagaku bestemt for banketter, men kom til å bli brukt ved alle keiserlige seremonier og rituelle danser. I dag er den tilgjengelig for det vanlige publikum.
Den japanske religionen shinto har sin egen tempelmusikk, kagura. Denne omfatter gagaku, men inneholder også andre elementer, blant annet noen svært gamle instrumenter, som er avbildet på gravskulpturer fra 200–500 evt. Buddhismens musikk er importert fra India og Kina, men har utviklet en egen japansk form.
Skuespillerne i no-teateret resiterer i en spesiell syngestil til akkompagnement av musikere (fløyte, en liten og en stor timeglasstromme, og sylindertromme på stativ). Trommeslagerne kontrollerer innsatsene med tilrop. Heller ikke i denne musikken er det plass for improvisasjon.
I Edo-perioden (1603–1868) blomstret forskjellige former for instrumentalmusikk. Biwa, som lenge hadde vært brukt til å akkompagnere lange fortellende dikt, ble avløst av sjamisen. Det mest populære blåseinstrumentet ble shakuhachi, som særlig ble brukt av en sekt omvandrende buddhistmunker. Shakuhachi-musikken forutsetter en avansert pusteteknikk og er en raffinert utnyttelse av de forskjellige klangmulighetene i instrumentet. Koto fikk også en oppblomstring i Edo-perioden og ble fra da av også brukt sammen med sjamisen.
I denne perioden oppstod en form for kammermusikk der sang alternerer med mellomspill for instrumenter (jiuta). Instrumentene kan være koto, sjamisen eller shakuhachi, eller alle tre sammen. Sjamisen fikk også innpass i kabuki-teateret. Musikerne (fløyte og trommer) opptrer her enten på scenen eller skjult bak en bambusvegg.
Kommentarer (2)
skrev Yngve Jarslett
Under populærmusikk merker jeg meg at metal er helt glemt, Loudness er kanskje fremdeles den største kommersielle suksessen japansk populærmusikk har hatt internasjonalt, om de ikke nå er forbigått av Babymetal (en slags metal-utgave av idolgrupper), det er vanskelig å sammenligne noen som hadde sin største internasjonale kommersielle suksess på 1980-tallet og noen som har den i dag. Jeg ser at kvinner i japansk musikk er etterlyst, kansje det kan nevnes noe om bølgen av kvinnelige speed metal-band, noe som er helt spesielt for Japan, som startet fra 2010 og har blitt godt mottatt internasjonalt, og hardrock- og metal-bandet Show-Ya, som har gitt ut plater siden 1985 og riktignok aldri slo igjennom på det internasjonale markedet, men hadde enorm kommersiell suksess i Japan og banet antageligvis vei for mange kvinner i japansk hardrock og metal
svarte Jan Sverre Knudsen
Innspillene er nå tatt inn i teksten.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.