De mest populære kanalene på YouTube baserer seg på innhold av mange slag. Noen av de mest populære videokategoriene inkluderer video-bloggere («vloggere») som prater til kameraet. Formatet kan brukes til alt fra personlige meddelelser til deltakelse i politisk diskurs. Videologger fremstår som direkte og autentiske. Formatet fremmer en parasosial tilknytning, hvor betraktere kan få følelsen av at de kjenner produsentene.
Blant populære sjangre er dataspilling, hvor «YouTubere» spiller og kommenterer dataspill. En av de mest berømte Youtuberne er den svenske spillstrømmeren Felix Kjellberg. Han er kjent som «PewDiePie», og har 110 millioner abonnenter i 2021.
ASMR er en videosjanger som dels er oppstått og blitt popularisert på YouTube. Videoene karakteriseres av forsiktige lyder som gjerne er filmet i hverdagslige settinger. De inkluderer alt fra hvisking til stryking over ulike materialer eller smattende og slurpende matspising. For noen trigger disse lydene en kribling i nakken.
I 2012 ble musikkvideoen til låten «Gangnam Style» av den sørkoreanske artisten PSY den første videoen til å nå én milliard visninger. Etter dette har det blitt mer vanlig at de mest populære videoene oppnår over én milliard visninger. De mest sette videoene har nå over syv milliarder visninger.
Topplisten over de mest sette videoene domineres i dag av musikkvideoer og barnevideoer. I tillegg finner man mange populære kanaler som baserer seg på blant annet sportsvideoer, sketsjer, pedagogiske videoer, produktdemonstrasjoner, og såkalte «unboxing»-videoer, hvor man filmer at man pakker opp et produkt. Den mest populære YouTube-kanalen per desember 2020 er det indiske musikk- og filmselskapet T-Series, med 164 millioner abonnenter.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.