YouTube er en internettjeneste for publisering og deling av videoer. Tjenesten lar brukere opprette kanaler hvor de kan laste opp videoer, samt kommentere andres videoer og abonnere på kanaler. Tjenesten tilbyr også strømming av direktesendt video. På nettsiden eksisterer amatørinnhold side om side med profesjonelle aktørers produksjoner. YouTube eies av Google, og er etter hovedselskapets søkemotor det mest besøkte nettstedet i verden.

Utforming og kjennetegn

Deltagerkultur

YouTube er brukerstyrt, i den forstand at hvem som helst kan registrere seg for å laste opp videoer og interagere med andre brukere. YouTube ble tidlig et knutepunkt for «virale» videoer, videoer som deles svært raskt i en befolkning og blir sett av mange. I begynnelsen var mange av disse hjemmevideoer. Et tidlig eksempel er en video med tittelen «Charlie bit my finger – again!» fra 2007, som viser et brødrepar hvor den yngste gutten biter på storebrorens finger. Videoen ble i 2009 den mest sette på YouTube med totalt 129 millioner visninger.

I tillegg til amatørinnhold har YouTube lenge også vært en viktig plattform for profesjonelt produsert innhold. En person som lager innhold til YouTube kalles ofte for en «YouTuber», særlig dersom vedkommende tjener penger på videoene sine. Mange bedrifter, som filmselskaper og plateselskaper, har sine egne YouTube-kanaler hvor de publiserer og promoterer innholdet sitt.

Hvem som helst kan laste opp innhold fra tradisjonelle medier, som klipp fra filmer, tv og spill. YouTube fungerer dermed som et digitalt arkiv over populærkultur, kunst og aktuelle hendelser. Brukerne kan merke opplastinger med emneknagger for å øke sjansen for at andre skal søke seg frem til dem.

Individtilpasset strøm

Når brukere åpner YouTubes nettside eller mobil-app, møtes de av en strøm (engelsk feed) hvor de kan skrolle gjennom videoer. Strømmen er individuelt tilpasset hver enkelt bruker. Algoritmer utformer anbefalinger basert på brukeres tidligere handlinger og interesser. Anbefalingene dukker også opp som en liste med relaterte videoer til høyre for videoen som vises. Med mindre brukere velger bort funksjonen vil også en relatert video autoavspilles etter forrige video.

Anbefalingsalgoritmen er nødvendig for å navigere i mengden videoer på plattformen, men vil også påvirke og forme hvilke videoer brukere ser. Anbefalinger kan også gjøre plattformen mer vanedannende ettersom brukere når som helst kan overraskes av nytt og appellerende innhold.

Forretningsmodell

Som andre sosiale medier baserer YouTube seg på en forretningsmodell hvor annonseinntekter genereres fra brukeres innhold og relasjoner. Selskapets inntjening var i 2020 på nær tjue milliarder dollar.

Fra 2011 har YouTube investert i egen innholdsproduksjon, med åpningen av egne produksjonsstudioer og støtte til innholdsprodusenter. Siden 2014 har Youtube tilbudt et betalt abonnement for brukere. Dette startet som en reklamefri musikktjeneste, før utviding til andre typer innhold påfølgende år.

Populære sjangre

De mest populære kanalene på YouTube baserer seg på innhold av mange slag. Noen av de mest populære videokategoriene inkluderer video-bloggere («vloggere») som prater til kameraet. Formatet kan brukes til alt fra personlige meddelelser til deltakelse i politisk diskurs. Videologger fremstår som direkte og autentiske. Formatet fremmer en parasosial tilknytning, hvor betraktere kan få følelsen av at de kjenner produsentene.

Blant populære sjangre er dataspilling, hvor «YouTubere» spiller og kommenterer dataspill. En av de mest berømte Youtuberne er den svenske spillstrømmeren Felix Kjellberg. Han er kjent som «PewDiePie», og har 110 millioner abonnenter i 2021.

ASMR er en videosjanger som dels er oppstått og blitt popularisert på YouTube. Videoene karakteriseres av forsiktige lyder som gjerne er filmet i hverdagslige settinger. De inkluderer alt fra hvisking til stryking over ulike materialer eller smattende og slurpende matspising. For noen trigger disse lydene en kribling i nakken.

I 2012 ble musikkvideoen til låten «Gangnam Style» av den sørkoreanske artisten PSY den første videoen til å nå én milliard visninger. Etter dette har det blitt mer vanlig at de mest populære videoene oppnår over én milliard visninger. De mest sette videoene har nå over syv milliarder visninger.

Topplisten over de mest sette videoene domineres i dag av musikkvideoer og barnevideoer. I tillegg finner man mange populære kanaler som baserer seg på blant annet sportsvideoer, sketsjer, pedagogiske videoer, produktdemonstrasjoner, og såkalte «unboxing»-videoer, hvor man filmer at man pakker opp et produkt. Den mest populære YouTube-kanalen per desember 2020 er det indiske musikk- og filmselskapet T-Series, med 164 millioner abonnenter.

Utfordringer

YouTube har fra tidlig av mottatt kritikk for hvordan opphavsrettslig beskyttet materiale håndteres. Mange videoer som lastes opp på tjenesten inneholder eksempelvis kopibeskyttet film og musikk. Selskapet har vært gjenstand for flere søksmål knyttet til opphavsrett.

Andre utfordringer på YouTube er knyttet til hvem som gis oppmerksomhet gjennom anbefalingsalgoritmer. Anbefalinger kan føre til filterbobler, hvor brukere kun utsettes for innhold som samsvarer med deres interesser og standpunkt heller enn at de utfordres av andre synspunkt.

Anbefalingene er antydet å kunne fungere som radikaliseringsverktøy. Radikaliseringen kan starte ved at brukere selv oppsøker videoer som uttrykker alminnelige konservative synspunkter. Over tid kan anbefalingsalgoritmen gradvis sende brukere ned et såkalt «kaninhull» av stadig mer ekstremt innhold, som rasisme og oppfordring til terror.

YouTubes barnevennlige versjon er også kritisert for å anbefale upassende innhold, i form av videoer som viser vold og innhold av seksualisert karakter. YouTube arbeider stadig for å redusere omfanget av uønsket innhold, blant annet ved å forsøke å hindre at slikt innhold gir inntekter.

Blant kontroverser knyttet til innholdsprodusenter er tilfeller av rasistisk ordbruk og lenking til antisemittisme fra «PewDiePie». Youtuberen har beklaget, og samlet inn penger til antirasisme. Logan Paul skapte kontrovers ved å dele video fra Aokigahara-skogen i Japan. Den er kjent som selvmordsskogen, og i videoen vises et lik.

Selskapets historie

YouTube ble grunnlagt i 2005 av de tidligere PayPal-ansatte Chad Hurley, Steve Chen og Jawed Karim. YouTube ble raskt en svært populær nettside. I 2006 ble selskapet YouTube kjøpt opp av Google for 1,65 milliarder amerikanske dollar. Magasinet Time utropte samme år personen ‘You’ (deg) til årets person. I 2015 presenterte Time igjen YouTube på forsiden, da med fokus på hvordan nettsiden i løpet av et tiår har endret tv.

Den første videoen på YouTube ble lastet opp 23. april 2005. Videoen, som har tittelen «Me at the zoo», viser medgrunnlegger Jawed Karim i en dyrehage. Siden da har mengden innhold som publiseres på tjenesten vokst voldsomt. I dag anslås det at mer enn 500 timer videoinnhold lastes opp til YouTube hvert minutt.

Per desember 2020 regnes YouTube for å være verdens nest største internettside, med over to milliarder månedlige brukere. Hovedkontoret til YouTube ligger i California, USA.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg