YouTube

YouTube er en internettjeneste for publisering og deling av videoinnhold. Tjenesten lar brukere opprette kanaler hvor de laster opp videoene sine. Brukere kan se på og kommentere andres videoer og abonnere på kanalene deres. Tjenesten tilbyr også strømming av direktesendt video.

YouTube ble grunnlagt i 2005 av de tidligere PayPal-ansatte Chad Hurley, Steve Chen og Jawed Karim. YouTube ble raskt en svært populær nettside. I 2006 ble selskapet YouTube kjøpt opp av Google for 1,65 milliarder amerikanske dollar. Per mai 2020 regnes YouTube for å være verdens nest største internettside, med over to milliarder månedlige brukere. Hovedkontoret til YouTube ligger i California, USA.

Den mest populære YouTube-kanalen per mai 2020 er det indiske musikk- og filmselskapet T-Series, med 140 millioner abonnenter.

Det er mulig å tjene penger på YouTube-videoer gjennom annonseinntekter. En person som lager innhold til YouTube kalles ofte for en «YouTuber», særlig dersom vedkommende tjener penger på videoene sine.

Innhold

Den første videoen på YouTube ble lastet opp 23. april 2005. Videoen, som har tittelen «Me at the zoo», viser medgrunnlegger Jawed Karim i en dyrehage. Siden da har mengden innhold som publiseres på tjenesten vokst voldsomt. I dag anslås det at mer enn 500 timer videoinnhold lastes opp til YouTube hvert minutt.

YouTube ble tidlig et knutepunkt for «virale» videoer, videoer som deles svært raskt i en befolkning og blir sett av mange. Et tidlig eksempel på dette er en video med tittelen «Charlie bit my finger – again!» fra 2007, som viser et brødrepar hvor den yngste gutten biter på storebrorens finger. Videoen ble i 2009 den mest sette videoen på YouTube med 129 millioner visninger. Slike hjemmevideoer har vært en populær type innhold på YouTube fra begynnelsen av.

Kommersiell aktivitet

YouTube har lenge vært en viktig plattform for profesjonelt produsert innhold. Mange bedrifter, som filmselskaper og plateselskaper, har sine egne YouTube-kanaler hvor de publiserer og promoterer innholdet sitt. I 2012 ble musikkvideoen til låten Gangnam Style av den sørkoreanske artisten PSY den første videoen til å nå én milliard visninger. Etter dette har det blitt mer vanlig at de mest populære videoene oppnår over én milliard visninger. De mest sette videoene har nå over fem milliarder visninger. Topplisten over de mest sette videoene domineres i dag av musikkvideoer og barnevideoer. En av årsakene til at musikkvideoer konsekvent er blant de mest sette videoene på YouTube er trolig at videoene spilles av mange ganger av brukere som vil høre musikken flere ganger.

De mest populære kanalene på YouTube baserer seg på innhold av mange slag. Noen av de mest populære videokategoriene inkluderer video-bloggere («vloggere») som prater til kameraet, og videoer av populære «YouTubere» som spiller og kommenterer dataspill. I tillegg finner man mange populære kanaler som baserer seg på blant annet hjemmevideoer, monologer, produktdemonstrasjoner, sportsvideoer, sketsjer, pedagogiske videoer og såkalte «unboxing»-videoer, hvor man filmer at man pakker opp et produkt.

Kontroverser

YouTube har fra tidlig av mottatt kritikk for hvordan opphavsrettslig beskyttet materiale håndteres; mange videoer som lastes opp på tjenesten inneholder eksempelvis kopibeskyttet film og musikk. Selskapet har vært gjenstand for flere søksmål knyttet til opphavsrett.

Mange har kritisert YouTube for ikke å sensurere videoer med upassende innhold, som oppfordringer til terrorisme, rasisme og seksualisering av barn. YouTube arbeider stadig for å redusere omfanget av uønsket innhold, blant annet ved å forsøke å hindre at slikt innhold gir inntekter.

Litteratur

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg