Miles Davis i Berlin i 1985.

Anon. begrenset

Miles Davis, amerikansk jazzmusiker, trompeter, komponist og orkesterleder, et av de aller største navn i jazzhistorien. Etter å ha medvirket i lokale band i St. Louis flyttet han i 1944 til New York for å studere musikk ved The Juilliard School of Music. Han kom raskt i kontakt med de unge, eksperimenterende bebopmusikerne, og frem til 1948 spilte han i lange perioder i kvintetten til denne stilens fremste utøver, altsaksofonisten Charlie Parker, og medvirket på en rekke av bebopstilens klassiske plateinnspillinger.

I 1948 dannet han, sammen med barytonsaksofonisten Gerry Mulligan og arrangøren Gil Evans, et eksperiment-orkester i den hensikt å gjenskape i mindre format den klangverden Evans hadde utforsket med Claude Thornhills storband. Orkesteret, som hadde ni medlemmer, gjorde i 1949 og 1950 noen plateinnspillinger som ble utgitt samlet midt i 1950-årene under tittelen Birth of the Cool, og som står sentralt i jazzhistorien. Det musikalsk vellykkede samarbeidet mellom Davis og Evans i slutten av 1950-årene var en videreutvikling av denne musikken.

I begynnelsen av 1950-årene var Davis bare sporadisk aktiv på grunn av narkotikaproblemer. Han kom sterkt tilbake i 1954, og året etter dannet han en kvintett, med den nesten ukjente tenorsaksofonisten John Coltrane, som fikk enorm innflytelse. Utvidet med altsaksofonisten Cannonball Adderley spilte gruppen i 1959 inn albumet Kind of Blue, som igjen skulle føre jazzen et steg videre. Minst like betydningsfull ble den kvintetten Davis etablerte i 1963, med saksofonisten Wayne Shorter, pianisten Herbie Hancock, bassisten Ron Carter og trommeslageren Tony Williams.

I 1968 avsluttet Davis sin «akustiske» periode. Han knyttet til seg musikere med et genuint forhold til rock og avansert elektronisk musikk, som gitaristen John McLaughlin og pianistene Joe Zawinul og Chick Corea. Albumene In a Silent Way, Bitches Brew og On the Corner (som også var sterkt inspirert av samtidskomponisten Karlheinz Stockhausen) ble banebrytende for tilnærmingen mellom jazz og rock. Denne formen utviklet han videre frem til 1975, da han trakk seg tilbake på grunn av helsemessige og andre problemer. I 1980 gjenopptok han karrieren, igjen med nye, yngre musikere. Han ble raskt en kultfigur, med en popularitet som gikk langt utenfor jazzens område, og turnerte flittig over store deler av verden; blant annet spilte han i Molde i 1984 og 1985 og i Oslo i 1987. I 1984 ble han tildelt den prestisjetunge danske Sonnings Musikkpris. En av hans siste opptredener var ved jazzfestivalen i Montreux i 1991, da han var solist med et storband ledet av Quincy Jones og for første og eneste gang vendte tilbake til de legendariske Gil Evans-arrangementene fra slutten av 1950-årene. Hans selvbiografi, Miles – The Autobiography (i samarbeid med Quincy Troupe), ble utgitt i 1989.

Birth of the Cool (med Gil Evans) 1949/50
Cookin' 1956
Miles Ahead (med Gil Evans) 1957
Milestones 1958
Porgy and Bess (med Gil Evans) 1958
Kind of Blue 1959
Sketches of Spain (med Gil Evans) 1960
My Funny Valentine 1964
E.S.P. 1965
Cookin' at The Plugged Nickel 1965
Miles Smiles 1966
Nefertiti 1967
Filles de Kilimanjaro 1968
In a Silent Way 1969
Bitches Brew 1969
Jack Johnson 1970
On the Corner 1972
Agharta 1975
We Want Miles 1981
Star People 1983
You're Under Arrest 1985
Tutu 1986
Amandla 1989
Aura (med Palle Mikkelborg) 1989¹
Live at Montreux (med Quincy Jones) 1991

1Innspilt 1985

  • Carr, Ian: Miles Davis: the definitive biography, rev. ed., 1998, isbn 0-00-653026-5, Finn boken
  • Chambers, Jack: Milestones: the music and times of Miles Davis [...], 1983-85, 2 b., isbn 0-8020-6787-5, Finn boken
  • Cole, Bill: Miles Davis: a musical biography, 1974, isbn 0-688-05203-7, Finn boken
  • Kirchner, Bill, red.: A Miles Davis reader, 1997, isbn 1-56098-774-x, Finn boken
  • Szwed, John: So what: the life of Miles Davis, 2002, isbn 0-434-00759-5, Finn boken
  • Troupe, Quincy: Miles and me, 2000, isbn 0-520-21624-5, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.