Etter bombingen av de britiske verftene, ble det inngått en avtale mellom USA og Storbritannia om bygging av nye verft langs øst- og vestkysten, i Mexicogolfen og ved De store sjøer. Dette var det britiske bidraget til oppskaleringen av den amerikanske verftsindustrien. USA skulle på sin side skaffe råvarer, arbeidskraft og sjøfolk, i tillegg til å ta i bruk de eksisterende verftene i landet. De militære verftene var fra før på full kapasitet med konstruksjon av krigsskip. De nye verftene skulle produsere transportskip, men også rene militære fartøy.
Opprinnelig var det 33 sivile verft som leverte til Long range-programmet, og til Emergency-programmet ble det bygget 22 nye verft. De allerede eksisterende verftene ble i tillegg oppgradert. Industrilederen Henry J. Kaiser involverte seg i den voksende industrien og verftsbyggingen, og utviklet en modulbasert metode for å bygge skip. Denne idéen var hentet fra Fords samlebåndsproduksjon av biler, hvor enkeltkomponenter og deler først bygges individuelt og til slutt settes sammen til en hel bil. Den modulbaserte skipsbyggingen er i dag standard byggemetode for en rekke typer skip.
Konstrueringen var effektivisert eller forenklet for å øke produksjonshastigheten, i tillegg til å kompensere for mangel på råvarer og ressurser. Undervannsskroget ble bygget med tydelig V-form for å spare stål, nagling ble byttet ut med sveising, og en rekke øvrige skipsdeler ble bygget etter enkleste prinsipp som fortsatt ville fungere til sjøs. Det ferdige skipet hadde derfor kvalitetsmessige mangler og et noe uvanlig utseende. Riktig nok var det planlagt at levetiden til hvert skip kun var én reise over Atlanteren. USAs president Roosevelt gav blant annet libertyskipene navnet The Ugly Duckling. Den gjennomsnittlige byggetiden for eksempelvis et libertyskip gikk fra omtrent 8 måneder til 1-2 måneder etter effektiviseringen.
USAs verftsindustri hadde i tiårene før krigen stagnert, og store deler av den nye arbeidskraften var derfor uerfarne arbeidere fra jordbruket eller annen industri. Arbeidsledigheten var fortsatt høy på grunn av depresjonsårene på 30-tallet, som gjorde det enkelt å rekruttere arbeidskraft til skipsbyggingen. Sammen med den øvrige rustningsindustrien i landet under krigen, kom også kvinnene inn i verftsindustrien. Blant annet var kvinner ofte i arbeid med sveising. Den afroamerikanske befolkningen hadde tidligere vært ekskludert fra industrijobber i mange områder, men ble også rekruttert til verftsarbeidet. Totalt arbeidet 650 000 mennesker direkte med konstruksjonen av nye handelsskip under Emergency-programmet, i tillegg kommer et ukjent antall mennesker som var indirekte knyttet til programmet.
Emergency-programmet er ellers et typisk eksempel på fenomenet total krig, hvor hele samfunnsøkonomien i ett eller flere land er fullt omstilt til krigsinnsatsen. Skipsbyggingen representerer også fasen i en krig som kalles industrikrig, der de krigende parters produksjonsevne er sterkt avgjørende for utfallet av krigen. Selv om det ikke finnes noen offisielle rekordbøker innen skipsbygging, holder libertyskipet SS Robert E. Peary rekorden for hurtigste konstruksjon av skip fra kjølstrekking til sjøsetting. Skipet var en 10 000-tonner på 134 meter, og ble bygget på fire dager og 16 timer. Dette var riktig nok et PR-stunt, og normaltiden for slike skip lå ellers på 50 dager.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.