Libertyskip er en betegnelse på masseproduserte handelsskip under andre verdenskrig. Konvoiene for forsyning av krigsmateriell og andre viktige varer var preget av store tap, spesielt i Atlanterhavet og i Barentshavet. For å erstatte tapene så godt det lot seg gjøre, ble det satt igang bygging av enkle og standardiserte skip, en form for sjøens godsvogner for stykkgods. En tilsvarende type tankskip kalt T2 ble også laget.

Skipene ble fremstilt av ferdigproduserte seksjoner som ble sveiset sammen på skipsveftene, og det første skipet ble sjøsatt i 1941. Byggetiden ble normalt 3-4 uker per skip, men rekorden er nede i fire døgn og 16 timer. Det var amerikanske verft som bygget skipene, basert på amerikansk teknologi og britisk erfaring. De hadde en vekt på 10.500 dødvekttonn og holdt en fart på 11 knop.

Det ble bygget 2710 libertyskip frem til oktober 1945. Nortraship fikk tolv i 1943-44 og ga dem navn etter kjente historiske personer. To av dem gikk tapt ved krigshandlinger: Christian Michelsen ble torpedert i Middelhavet høsten 1943 og gikk ned med 47 av besetningen, og Sverre Helmersen som ble minesprengt ved Dover i 1945. Skipet Valhall som var det siste libertyskip i norsk eie, tilhørte ikke Nortraships flåte under krigen, men det ble overtatt av Haugesundrederiet A/S Anglo i 1947 og seilte frem til 1965.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

19. mai skrev Sverre Olav Lundal

Valhall fekk namnet sitt i 1947 då skipet blei overteke av D/S A/S Anglo (Valdemar Skogland A/S, Haugesund). Under krigen heitte skipet Otis Skinner

23. mai svarte Ida Scott

Hei! Takk for opplysningen, mvh Ida Scott, redaktør

23. mai svarte Sverre Olav Lundal

Blir Valhall då å rekna som eit norsk libertyskip når det ikkje var norsk under krigen?

24. mai svarte Ida Scott

Etter hva jeg kan se av et kjapt søk, så er Vallhall regnet som et norsk libertyskip. Men Tor Wisting er nok mer kapabel til å gi et grundig svar på dette enn hva jeg er. Mvh Ida Scott, redaktør

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.