Libertyskip er en betegnelse på masseproduserte handelsskip under andre verdenskrig. Konvoiene for forsyning av krigsmateriell og andre viktige varer var preget av store tap, spesielt i Atlanterhavet og i Barentshavet. For å erstatte tapene så godt det lot seg gjøre, ble det satt igang bygging av enkle og standardiserte skip, en form for sjøens godsvogner for stykkgods. En tilsvarende type tankskip kalt T2 ble også laget.
Skipene ble fremstilt av ferdigproduserte seksjoner som ble sveiset sammen på skipsveftene, og det første skipet ble sjøsatt i 1941. Byggetiden ble normalt 3–4 uker per skip, men rekorden er nede i fire døgn og 16 timer. Det var amerikanske verft som bygget skipene, basert på amerikansk teknologi og britisk erfaring. De hadde en vekt på 10 500 dødvekttonn og holdt en fart på 11 knop.
Det ble bygget 2710 libertyskip frem til oktober 1945. Nortraship fikk tolv i 1943–1944 og ga dem navn etter kjente historiske personer. To av dem gikk tapt ved krigshandlinger: Christian Michelsen ble torpedert i Middelhavet høsten 1943 og gikk ned med 47 av besetningen, og Sverre Helmersen, som ble minesprengt ved Dover i 1945. Skipet Valhall, som var det siste libertyskip i norsk eie, tilhørte ikke Nortraships flåte under krigen, men det ble overtatt av Haugesundrederiet A/S Anglo i 1947 og seilte frem til 1965.
Kommentarer (4)
skrev Sverre Olav Lundal
svarte Ida Scott
svarte Sverre Olav Lundal
svarte Ida Scott
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.