Når det forhandles om fraktavtaler, har partene de nyeste listene som referansepunkt for pris. Dersom en oljetanker på 75 000 dødvekttonn, med andre ord referansestørrelsen, skal seile Rotterdam–New York, kan det i teorien seile for 12 USD/tonn. Dette betyr at fraktraten sluttes til 100 worldscalepoeng, altså 100 prosent av den teoretiske prisen. Hvis det derimot er høy etterspørsel på denne ruten, og få tilgjengelige skip, kan bortfrakter forhandle fram en høyere pris for avtalen. Partene kan bli enige om 18 USD/tonn, som er 150 prosent av referanseprisen, altså 150 worldscalepoeng.
I et annet tilfelle på den samme ruten kan skipet være større, for eksempel en VLCC på 200 000 dødvekttonn. Stordriftsfordelene gjør at slike skip kan seile med lavere kostnad per tonn enn en Aframax, altså et skip på 75 000 tonn. Da kan for eksempel slutningen gjøres til 50 prosent av referanseprisen, altså WS 50. Er det derimot stor etterspørsel på disse skipene til denne ruten, kan prisen forhandles opp til 12 eller 24 USD/tonn, altså WS 100 eller WS 200. De ekstreme ytterpunktene i skalaen er WS 1 og WS 1000.
Slutninger for ulike skipsklasser og ruter publiseres daglig av ulike aktører, slik at partene er oppdaterte på markedssituasjonen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.