Nortraship var en organisasjon opprettet av norske myndigheter i London i 1940 for å disponere den norske handelsflåten under andre verdenskrig.
9. april 1940 var det utenfor Nordsjø-sperren 806 norske skip på til sammen fire millioner bruttotonn som kom under Nortraships kontroll. 241 av disse skipene, cirka 1,9 millioner bruttotonn, var tankskip. Nortraship disponerte også en del andre skip, blant annet i Sverige, som kom til Storbritannia. Med over tusen skip til disposisjon var Nortraship verdens største rederi og leverte et svært viktig bidrag til den allierte krigsinnsatsen. Men innsatsen kostet rundt 3000 sjøfolk livet av de 30 000 som hadde sin arbeidsplass om bord i skipene. Rundt 500 av skipene i flåten til Nortraship gikk tapt under krigen, tilsvarende 1,9 millioner brutto registertonn.
Administrasjonen til Nortraship lå i London der direktør Ingolf Hysing Olsen ledet kontoret og i New York der direktør Øivind Lorentzen var øverste sjef. Det var også kontorer i andre havnebyer, og antall funksjonærer var på det meste 1200. Overskuddet i Nortraship under krigsårene var på 110 millioner pund, i tillegg kom utbetalt assuranse for forliste skip med 70 millioner pund.
Nortraship ble avviklet fra 1. oktober 1945 da skipene ble tilbakeført til rederne og de fikk oppgjør for bruken av dem. Men det endelige oppgjøret var komplisert på grunn av flere vanskelige forsikringsoppgjør, og sluttrapporten om oppgjøret ble ikke lagt frem for Stortinget før i 1964. Overskuddet etter det endelige oppgjøret med rederne for leie av skipene var 818 millioner kroner. Disse pengene gikk inn i statskassen og ble brukt til å dekke underskuddet til eksilregjeringen i London under krigsårene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.