Nortraship

Norske krigsseilere gjorde en stor innsats under andre verdenskrig. Her får deler av mannskapet på M/S Talabot (en del av Nortraships flåte) utdelt British Empire Medal av admiral J.S. Ritchie. Foran ses Margit Johnsen fra Ålesund, også kjent som Malta-Margit.

Dekorering av mannskapet fra M/S Talabot av Riksarkivet . CC BY 2.0

Nortraship var en organisasjon opprettet av norske myndigheter i London i 1940 for å disponere den norske handelsflåten under andre verdenskrig.

9. april 1940 var det utenfor Nordsjø-sperren 806 norske skip på 4 millioner brutto tonn som kom under Nortraships kontroll. 241 av disse skipene, cirka 1,9 millioner brutto tonn, var tankskip. Nortraship disponerte også en del andre skip, blant annet i Sverige, som kom til Storbritannia. Administrasjonen lå i London (direktør Ingolf Hysing Olsen) og New York (direktør Øivind Lorentzen), dessuten var det kontorer i andre havnebyer; antall funksjonærer kom opp i 1200. Overskuddet i Nortraship var på 110 millioner pund, i tillegg kom utbetalt assuranse for forliste skip med 70 millioner pund. Nortraship ble avviklet fra 1. oktober 1945 med skipenes tilbakeføring til rederne og oppgjør for bruken av dem.

Nortraships sjømannsfond, som ble opprettet av Stortinget 1948, stammer fra det såkalte Nortraships hemmelige fond, opprettet under krigen. Det oppstod ved at norske sjøfolk fikk utbetalt hyrer etter de lavere britiske tariffer; differansen ble innbetalt til fondet av britiske myndigheter. Pengene skulle komme sjøfolkene eller deres etterlatte til gode etter krigen, men det oppstod strid om disponeringen av midlene, som i 1947 utgjorde 43,7 millioner kroner, og det nye fondet ble opprettet.

Høyesterett frifant i 1954 staten for krav om at beløpet skulle fordeles blant krigsseilerne. Etter innstilling fra et utvalg oppnevnt i 1969 for å vurdere saken på fritt grunnlag, vedtok Stortinget i 1972 å bevilge 155 millioner kroner, fordelt på tre statsbudsjetter, til krigsseilerne eller deres etterlatte. Fondet ble opprettholdt og disponeres av Nærings- og handelsdepartementet. Det yter støtte til trengende krigsseilere og deres etterlatte.

Navnet Nortraship kom igjen i bruk fra 1960, da som betegnelse på den norske rederiinstitusjonen som ble planlagt med tanke på en ny storkrig. Navnet ble valgt for å markere nærhet til rederiet fra andre verdenskrig.

  • Thowsen, Atle m.fl.: Handelsflåten i krig 1939-1945, 1992-97, 5 b., isbn 82-504-1919-7, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.